Saturday, June 11, 2011

Gammaldags Apotekspåse/Old fashioned Apothecary Bag



Denna design är från serien ”Apothecary designs” från Urban Threads.
De gör så häftiga och unika designs så har ni aldrig besökt den sidan så har ni ”missat något”. Jag kan även rekommendera deras fantastiska blogg. (Se länk nedan för design). Väskan är en "in-the-hoop" design och den är perfekt att ha i en necessär med tex läppstift eller annat smått. Jag vill ha små påsar i min necessär så jag har ordning på sakerna (samt att jag hittar dem lättare). Den är också perfekt som gåvopåse med en väldoftande tvål i.

This design is from the “Apothecary designs” from Urban Threads who make so charming designs, not like anyone else. I can really recommend you to take a look at their designs and also their fantastic blog. (See link below for design). The bag is an “in-the-hoop” design and it will be perfect to carry small items like a lipstick or some other stuff . I like to have small bags in my cosmetic bag. It helps me to keep everything in the right place (plus that I find it easier). It would also be perfect as a gift bag for a lovely scented soap. 




För att få den där gamla Vintage-känslan så har jag färgat ett vitt bomullstyg i te. Är det inte perfekt att kunna återskapa det gamla utseendet utan att få den där "gamla lukten” som tyger som legat länge och gulnat får? Så här te-färgar jag tyg. Jag brygger starkt te och häller över det i en burk, sen trycker jag bara ner tyget. Det får gärna ligga skrynkligt. Beroende på hur gult jag vill ha det så får det ligga olika länge. Men det finns ju många andra sätt att gå tillväga. Det finns bra ”tutorial” på Urban Threads hemsida.

To have that old Vintage feeling I tea-dyed my white cotton fabric to make it look stained and old…..and with these designs it was perfect. Isn’t it perfect to be able to re-create that old look without having that “old smell” that old fabrics often have? This is how I tea dye fabric, I just brew strong tea and pour it into a jar. Then I just put in the fabric. Depending on how yellow I want it - it may be in the tea various time. But there are lots of different ways to do this and there is also a good tutorial on the Urban Threads website.



Jag har gjort flera designs från denna serie och i mina nästa bloggar kommer jag att visa mer saker jag gjort samt även hur man med en ganska enkel metod kan skapa flera olika användningsområden för en och samma design genom att bara förändra ”ett steg" i processen.

I have made several designs from this series and in my next blogs I will show you more designs I have created and also how one design can be used for different purposes by just exchanging “one step” in the process.


Design from Urban Threads (urbanthreads.com)

1 comment:

  1. Fin liten påse du gjort, Urban Threads gör tuffa broderier. Ser fram emot dina följande blogginlägg. :-)

    ReplyDelete