Tuesday, June 28, 2011

Så enkelt....... / So easy......


”Lätt som en plätt” - ja, det kan man verkligen säga om Stickbärs nya broderikollektion - ”Zippy Bags”. De går verkligen jättefort att göra, det är enkelt och resultatet är fantastiskt. Det tog inte lång tid att göra tre olika väskor. Väskan att hänga runt halsen var den första jag gjorde. Jag har verkligen behövt en ny sådan, för min gamla är så sliten. 

So easy - yes, they really are easy to make, the bags from the new collection - “Zippy Bags” from Stickbär. They are really fast to make. There are only a few “steps” and the result is fantastic. It did not take long to make three different bags. The Bag that can be hung around your neck was the first one I did. I really needed a new one because my old one is so ”worn out”.



Detta är en liten rund väska, den blir perfekt att ha ett läppstift och en liten spegel i. 


This is a round purse; I think it will be perfect to have a lipstick and a small mirror in it.


För att piffa upp dem lite extra, ja egentligen är det ju bara en ursäkt för att få ”leka lite” med 5 D Embroidery Software, så gjorde jag lite mönster på baksides tyget istället för att bara ha det ”blankt”. I 5 D Embroidery Software finns en funktion att göra motiv som man sen kan omvandla till en fyllnadsyta i broderier. Detta är ju nästan som att man quiltat på fri hand, ja en väldigt stadig fri hand och gjort små cirklar. Detta motiv är enbart gjort av bokstaven O i stora och små bokstäver. Sedan har jag justerat avstånden för att få det som jag ville.  ”Tyget” gjorde jag som en ”quilt sandwich” dvs. jag lade samman två tygbitar med tunn vadd emellan och tråcklade fast på en ”ram av mellanlägg" (som jag berättat om i en tidigare blog) och sen lät jag maskinen göra resten. Förvånansvärt kul och enkelt! 

To spruce them up a little extra, well actually it's just an excuse to "play with” 5 D Embroidery Software; I made a little pattern on the back of the fabric instead of just having the fabric as it was. The 5 D Embroidery Software has a really fantastic feature where you can create motives from almost anything which can then be converted into a fill pattern to use in an embroidery design. This is almost like free hand quilting, even though a very steady free hand quilting - doing circles as in this example. This Motif is made entirely with the letter  "O" - capital- and lower case letters. I then adjusted the gap and spacing to achieve the look I wanted. Amazingly fun and simple! 


Sen var det bara att använda det den färdiggjorda ”quilt sandwichen” som bakstycke, och så här läckert blev det. Prova även att skriva text och använda som ett motiv - det blir förvånansvärt fint. 

Then I just used the prepared quilt sandwich as back fabric. I really like it. You can also try writing text and use as a Motif Fill - you will be amazed by the result.


Till sist - jag var bara tvungen att sy ett nytt mobil fodral, inte för att jag inte har några… men de var så roliga och enkla att sy. Ser du benen på fågeln? Det såg jag inte förrän allt var klart. Ibland blir det faktiskt bättre än planerat. Den lilla fågeln är en träknapp som jag klistrat ihop med en vanlig knapp på en bit lädersnöre. 

Finally - I just had to make a new cell phone case, not that I do not have any… but they were just such fun to make. Have you noticed the legs on the bird? I did not plan to make them I just saw them when it was finished. Sometimes things solve themselves, don't they? The little bird is a wooden button that I glued together with a regular button on a piece of leather cord.


Designs: Stickbaer.de

3 comments:

  1. Så läckra saker du visar upp och nu blir jag så sugen att sy ett mobiletui!
    Fågeln med benen är så härlig!
    kram Gudrun

    ReplyDelete
  2. Så härliga saker du gör i maskinen. Jag blir verkligen inspirerad:)

    ReplyDelete
  3. Liebe Lotta, so schön sind deine Taschen, besonders "von hinten" ;-)

    Liebe Grüße
    Tatjana

    ReplyDelete