Sunday, October 16, 2011

Christmas cards 1 / Julkort 1




Eftersom tiden bara flyger iväg så är det verkligen en bra idé att börja med årets julsömnad. Jag bestämde det var dags att börja göra mina julkort. Förra året skickade jag broderade disktrasor som julkort men i år kommer jag att använda det jag har hemma och komplettera med lite snabbsydda broderier. Jag brukar köpa fotoförpackningar när jag köper bläckpatroner till min skrivare. Ofta ingår det ett paket med fotokort i detta - du vet dessa du kan skriva ut dina egna foton på.

As time flies it is really a good idea to start the ”Christmas sewing”.
I decided it was time to start making my Christmas cards. Last year I sent embroidered dish cloths as Christmas cards but this year I will use what I have at home and add some fast sewing embroideries. I buy photo packs when buying ink cartridges for my printer. Very often there is a package of photo cards included - you know these you can print your own photos on.


Photo cards - size 100x150 millimeters

Så jag bestämde att jag ska använda dem. Om jag använder fotokortet, skriver ”God Jul” på den blanka sidan och limmar fast ett naturfärgat papper på den matta sidan, så har jag en perfekt bas för ett julkort. Man skär sen ner det naturfärgade pappret till samma storlek som fotokortet.


Natural coloured paper glued onto the dull side of the photo card

So I decided I should use those. If I use that photo card, write “Merry Christmas” on the glossy side and glue a natural coloured paper on the dull side of the photo card, I will have a perfect base for a Christmas card. The glued on paper is cut to the same dimensions as the photo card.

 


Igår visade jag er en grytlapp jag hade gjort med några mycket snabbsydda designs. Jag vill inte spendera timmar på att sy något som kanske inte ens sparas - så dessa snabbsydda designs är perfekta, se länk nedan.

Jag tog en bit tyg och lade det på rivbart mellanlägg i broderbågen. Jag använde tråckelfunktionen på min Designer Diamond för att se till att tyget hålls på plats medan det broderas.

Yesterday I showed you a potholder I had made with some very fast stitched designs. I don’t want to spend hours on stitching something that might not even be saved so these fast stitched designs are perfect, see link below.

I took a piece of fabric and put it on tear away stabilizer in the hoop. I used the basting function on my Designer Diamond to make sure the fabric stayed in place during embroidery.
 



Eftersom detta skulle vara en applikations design hade jag förberett tyg till applikationen genom att stryka på Vliesofix på baksidan av tyget. Jag bestämde mig också för att vara mycket minimalistisk och endast använda en färg på tråden.

As this would be an applique design I prepared some fabric for the appliqué by ironing some fusible web on the back of the appliqué fabric. I also decided to be very minimalistic and use only one colour on the thread.




När broderiet var färdigt, tog jag bort det från broderbågen och klippte runt kanterna av applikationen. Detta är en "raw-edge appliqué" (applikation med ”råa” kanter) så det kan fransa lite, men eftersom jag har Vliesofix under applikationstyget så kommer det att hålla bra. När jag klippt bort tyget runt applikationen tog jag strykjärnet och strök så Vliesofix fäste tygerna mot varandra. Jag tog också bort det rivbara mellanlägget och klippte bakgrundstyget med en ”taggsax” till en storlek som såg bra ut på kortet. Jag tog sedan lite vattenlösligt limstift och limmade fast tyget på kortet. Slutligen tog jag lite glitter lim och gjorde några dekorativa linjer runt kortet.

When the embroidery was completed, I removed it from the hoop and cut around the edges of the appliqué. This is a “raw-edge appliqué” so it might fray a bit, but as I have some fusible web on the back of the appliqué fabric it will hold well. Once the fabric around the appliqué design is cut away you can press with an iron to make the fusible web attach the fabrics to each other. I also removed the stabilizer and cut the background fabric with a pair of pinking shears to a size that looked good on the card. I then took some water soluble glue stick and glued the fabric to the card. Finally I took some glitter glue and made some decorative lines around the card.




Här är ett annat kort jag gjorde, samma teknik men här använder jag glitter lim för att skriva "Winter Greetings” (Vinter hälsningar).

När kortet och glitter limmet torkat kan det vara lite böjt - lägg då korten i press i en bok så blir de raka igen.

I min nästa blogg kommer jag att visa hur du kan göra ett julkort med samma teknik om du inte har en brodermaskin. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna. Dock kommer det inte vara något broderi som på dessa kort.


Here is another card I did, the same technique although here I used the glitter glue to write “Winter Greetings”.

When the card and glitter glue is dry, it can be a bit bent – put the cards in a book and “press” - then they will become straight again.

In my next blog I will show how you can make a Christmas card using the same technique if you don’t have an embroidery machine. It is really only your imagination that sets the limits. However there will not be any embroidery like those on the cards in this blog.

  
Design Facts (copy and paste address into browser)
http://www.stickbaer.de/product_info.php?products_id=641

3 comments:

  1. Jätteläckra!
    Kul med tips för dem som inte har brodermaskin.
    Kram Gudrun

    ReplyDelete
  2. Lotta, was für eine tolle Idee, die Karten sind einmalig schön!!!

    Liebe Grüße
    Tatjana

    ReplyDelete
  3. Thank you Lotta

    Excellent

    dorrie in Australia

    ReplyDelete