Sunday, January 1, 2012

Sew a skirt - part 1 / Sy en kjol – del 1



Känner ni igen den eviga frågan – vad ska jag ha på mig?

Jag har insett att jag faktiskt behöver några nya kjolar. Inget komplicerat utan ett par klassiska, raka kjolar till vardags. Om de sen blir enkla och klassiska när jag är klar – det är en helt annan historia :-)

So the ever asked question is – “what am I going to wear”?

I have decided I need some new skirts and I want them “simple and classic". An “every day” skirt. We’ll have to see if they are "simple and classic" when I have finished them – but that is quite another story :-)




För ett tag sen sydde jag ett par gardiner i samma tyg som jag sydde ny klädsel till en solstol i somras och fick ”passande nog” lite tyg över :-) Ja, det var faktiskt inte meningen - men om man tänker en gång och klipper två så kan det bli så. Varför lär man sig aldrig att tänka en gång och sen tänka ytterligare en gång och sen klippa en gång? Nej, snabbt ska det gå för det här kan man ju. Jo, det var just det – men varför tänka när man kan spara 10 sekunder. Så det slutade med att jag fick köpa mer tyg och har därför att antal avklippta bitar kvar.
Så vad kan vara enklare än 2 tygstycken och en linning av resår? Rynka inte på näsan - för det är faktiskt ganska praktiskt. Så jag tänkte att jag skulle skapa en kjol och samtidigt dokumentera processen. Jag får hoppas att det fungerar som jag tänkt annars så blir det ju lite pinsamt :-)

Idéen att göra så fick jag av Tatjana, när hon gjorde sina helt fantastiska broderade stövlar. Ni får sen gå ”framåt i datum” för att se hur det fantastiska resultatet blev.

A while ago I made some curtains in the same fabric as I did a new upholstery on a worn deck chair and got some fabric left thanks to my ”thinking once - cutting twice” :-)  Why don’t I ever learn? I should think once and then once again and then cut only once – always check an extra time. But no - why think when you can save 10 seconds? So it ended up that I had to buy more fabric and therefore I have a number of cut pieces left.
So what could be easier than two pieces of fabric and an elastic waist? Don’t disregard this because it is actually quite practical.

So I thought I would create a skirt while documenting the process.  I hope that it works as I thought - otherwise it will be a bit embarrassing :-)

The idea to do so - I got from Tatjana when she made her absolutely stunning embroidered boots. You will then have to go forward to read the continuing story and see the stunning result of her “adventure”.





Material

En bit tyg – naturligtvis beroende på längd. Min bit är ca 75 centimeter på hel bredd. Min kjol ska ha en färdig längd på ungefär 55-60 centimeter.

Resårband 3-3.5 centimeter brett

Linjal + Måttband (vilket jag glömde att lägga upp på bilden)

Knappnålar

Rullkniv + Sax

Snabbfållband - frivilligt

Symaskin + tråd


Materials needed

A piece of fabric - of course depending on length. My piece is about 75 centimeters (30 inches) on the full width. My skirt should be somewhere between 55-60 centimeters (22-24 inches) in length.

Elastic 3-3.5 centimeters (30-35 millimeters) wide

Ruler + Tape measure (which I forgot to add in the picture)

Pins

Rotary Cutter + Scissors

Iron-on hemming strip - optional

Sewing machine + thread



Sen får vi se om det kommer upp mera idéer under tiden………

Then we will see if it comes up more ideas in the meantime……

No comments:

Post a Comment