Monday, February 27, 2012

Covering Raw Edges - part 1







Ibland skapar broderier i sig själv idéer om vad man ska göra med dem.

Jag tycker "Raw Edge" broderier är väldigt vackra. Normalt är ju kanterna på en applikation täckta med en satinsöm, en sicksack söm eller en langettsöm. Men faktiskt så är raksöm som bara går flera varv runt en applikation riktigt coolt. Här har jag låtit maskinen sy samma färg två gånger bara för att ytterligare förstärka effekten av raksömmen.

Sometimes an  embroidery design itself creates ideas of what to do with it.

I find "Raw Edge" embroideries really beautiful. Normally the edges of an appliqué are covered with satin stitches, a Zigzag stitch or a blanket stitch. But just running stitches going around the appliqué several laps is really cool. Here I have sewn the same colour twice, just to emphasize the effect of the running stitches.





Jag letade igenom mina broderidesigns häromdagen och hittade några riktigt coola, geometriska mönster från en Embroidery Collection som heter "Mega Decór" från Husqvarna Viking. Tyvärr är det svårt att få en bra bild av det röda och svarta tillsammans, men jag hoppas ni kan se lite hur det ser ut.

I was looking through my design collections the other day and found some really cool, geometric designs from an Embroidery Collection called “Mega Decór” from Husqvarna Viking. Unfortunately it is difficult to get a good photo of the red and black together, but I hope you can see a bit what it looks like.




Jag har gjort en skiss av hur jag vill att kassen ska se ut och hur jag vill att broderiet ska placeras. Jag tänkte också att ni kanske skulle vilja sy en kasse tillsammans med mig i ett antal kommande blogg inlägg. Därmed kan vi göra denna skiss till en riktig kasse. Däremot kan man ju använda vanliga applikationer eller något annat broderi som mittdel.  

The idea is to use this piece of fabric as the middle part of a tote bag. I have made a sketch of what I want it to look like and how I want the appliqué designs to be placed. I also thought maybe you would like to join me in creating this tote bag in a number of upcoming blog posts. Then we can make this sketch into a real tote bag.



Design Facts

Mega Décor # 178 from Husqvarna Viking


9 comments:

  1. Replies
    1. Kul!
      Jag kommer att låta "sy övningen" eller vad vi ska kalla den - vara i olika etapper.

      Delete
  2. Vad kul, hur skriver jag ut instruktionerna?
    Hälsningar Ann-Marie L

    ReplyDelete
    Replies
    1. När jag ser något kul på någon blogg brukar
      jag markera det jag vill skriva ut och sen printa ut "markering", eller så kan man ju skriva ut hela sidan men då får man ju med allt.

      Delete
  3. Jättekul att sy tillsammans över nätet!
    Jag är med.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad kul!

      Jag är säker på att allas väskor kommer se olika ut.

      Delete
  4. Your quilts/crafts are so fantastic! It's so nice to find other quilters all around the world!
    www.quiltworld2.blogspot.com
    Hugs, Ulla (from Finland)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you Ulla. I am glad you like my blog

      Delete
  5. Lotta, I love this! I really like the red fabric you used too. I can't wait to work on the tote bag if you decide to do it on your blog.

    Molly

    ReplyDelete