Wednesday, February 1, 2012

Salt and Pepper – Black and White – part 1





Jag har ju redan visat er några ”saker” gjorda med de underbara broderierna i “Kitchen Art” från Inspira.

För ett tag sedan köpte jag en del broderier i liknande stil - ”Redwork stil” eller kanske bara ”linjestil” som jag också brukar jag kalla dem. Som en ”bonus” är de i min favoritfärg svart – så klart :-)

Dessa broderier kommer från ett annat favoritställe som jag brukar handla broderier från - nämligen – Embroidery Library.

Salt och peppar är ju som bekant några av de vanligaste kryddorna vi använder och kanske till och med basen vad avser kryddor – tycker i alla fall jag, ska kanske tilläggas :-) Därför tycker jag att de passar suveränt bra som ”köksbroderier”.

I've already shown you a few “things” made ​​with the wonderful embroideries of "Kitchen Art" from Inspira.

A while ago I bought some embroideries in similar style - "Redwork style" or just "line-style" which I also like to call them. As a “bonus” they are in my favorite colour black – of course :-)

These designs are from another of my favourite places for embroideries - Embroidery Library.

Salt and pepper, as I see it, are some of the most common spices we use and maybe even the base when it comes to spices – well, at least what I think, I should add :-) Therefore, I think they are perfect as "kitchen designs".




Jag bestämde mig för att börja med att brodera ”Salt och Peppar” på varsina disktrasor, dels för att se om det fungerade med dessa designs och framför allt då peppar designen – och det gjorde det - samt för att jag tyckte det skulle vara så dekorativt att följa upp serien av köksdesigns jag nu påbörjat. Ett tips är att dra upp undertråden innan du börjar brodera – då minskar risken för att få trassel på baksidan.

I decided to start embroidering "Salt and Pepper" on two “sponge dish cloths”, partly to see if it worked with these designs and especially the pepper design - and it did. But also because I thought it would be so decorative to follow-up the series of kitchen designs I now have started to embroider. A good thing to do is to pull up the bobbin thread before you start to embroider - which reduces the risk of getting ”a nest” on the back.




Men salt och peppar (åtminstone svart peppar) är ju också – vitt och svart eller svart och vitt beroende på hur man vill säga det.

Men för att inte krångla till det är -
salt = vitt och peppar (svartpeppar) = svart

Svart och vitt är sådana kontraster och så himla effektfullt ihop. De är faktiskt mina absoluta favoritfärger.

Nu råkade det vara så att jag köpt just broderier med salt och peppar – så därför tänkte jag göra ytterligare några saker till köket där jag använder broderierna av salt och peppar och samtidigt låta svart och vitt kontrastera mot varandra.

But salt and pepper (well at least black pepper) are also - white and black or black and white depending on how you want to say it.

But in order not to complicate things -
salt = white and pepper (black pepper) = black

Black and white are such contrasts and so amazingly striking together. They are my absolute favourite colours.

Now it happened to be the case that I have bought these great designs - salt and pepper - that's why I thought about doing some more “things” to the kitchen where I use the “salt and pepper designs” - while letting black and white contrast with each other.




Nyfikna?
Följ med på ”skapanderesan”!

Curious?
Join me for a "creative journey"!



Design Facts

Vintage Salt Shaker from - www.emblibrary.com
Vintage Pepper Shaker from - www.emblibrary.com

4 comments:

  1. Vilket snyggt typsnitt du har använt - är det något du gjort själv eller kanske det finns i något program man har ; )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej det följde med broderiet jag köpte på Embroidery Library, se länk längst ner i blogginlägget.
      Håller med dig det är hur snyggt som helst.

      Delete
  2. Diskdukarna blev jättefina med motiven.
    Ann-Marie L

    ReplyDelete