Sunday, April 1, 2012

Perhaps not what it was meant for… - part 1


Ibland, eller snarare ganska ofta kanske jag ska säga, så försöker jag se ”utanför ramarna”. När jag först såg denna broderikollektion, Decorative Edge Work, så tyckte jag att broderierna var otroligt vackra.

Jag har sen gått och funderat på vad jag skulle göra med dessa vackra kantavslutningar. Många idéer har funnits, och en del kommer säkert bli verklighet – på ett eller annat sätt :-)

Men häromdagen slog det mig plötsligt när jag tittade på en av de vackra blommorna att den skulle bli en väldigt vacker 3 D blomma.

Sometimes, or maybe quite often I should say, I try to see “outside the box”. When I first saw this embroidery collection, Decorative Edge Work, I thought the embroideries were incredibly beautiful.

I have since been thinking about what I would do with these beautiful designs for “finished edges”. Many ideas have been around, and some will surely become a reality – in one way or another :-)

But the other day it suddenly hit me when I looked at one of the beautiful flowers that it would be a very beautiful 3 D flower.


Men hur gör man då när man har en design som egentligen inte är avsedd för det ändamålet?

Jag har visat detta förut och det är att brodera på 2 lager organza som spänns i bågen. Jag använder en organza jag köper på IKEA. 

Tillika använder jag IKEA:s halkskydd för mattor som jag klippt remsor av och lägger i sidorna på bågen.

But how do you do when you have a design that is not really designed for that purpose?

I've shown this before and that is to embroider on 2 layers of organza that has been hooped quite tight in the hoop. I use an organza I buy at IKEA. 

I also use IKEA's “anti-slip” for rugs that I cut strips from and add to the sides of the hoop.


Sen är det bara att brodera. Jag har lagt 4 blommor som får plats i min 100x100 millimeters båge.

Har ni sett ”världens bästa nålträdare”? :-)

En pincett, typ den man har till en overlock. Det går hur lätt som helst att trä en nål. Ja – jag har nålträdare på mina maskiner men detta går för mig mycket fortare, sen drar jag bara tråden från baksidan med samma pincett som användes för att trä nålen.

Then it's just to start embroidering. I have put 4 flowers that fit in my 100x100 millimeters hoop. 

Have you seen "the best needle threader in the world"? :-)

A pair of tweezers, the type you have for a serger. It is so easy to pull the thread through the eye of the needle. Yes - I have needle threaders on my machines but this is for me a much faster way to do it. After the thread has been pulled through the eye of the needle, I just pull it out from behind the needle with the same pair of tweezers used as when the needle was threaded.


Så här ser det ut på framsidan innan jag tagit ur dem ur bågen. Nästa gång ska jag visa lite mer i detalj hur jag ”bränner bort organzan”.

This is how looks like on the front while they still are in the hoop. Next time I will show more in detail how I “burn the organza” away from the edges.



Design Collection #245 Decorative Edge Work from Husqvarna Viking 


6 comments:

  1. Replies
    1. Tack Gunilla,
      Ja de blev väldigt lyckade måste jag säga själv - och jag gör en annan variant som jag hoppas ska bli minst lika bra men den håller på att tillverkas :-)

      Delete
  2. Kanonbra tips med glidmattan för mattor - konstigt att jag själv inte tänkt på detta förut - stort tack för tipset!

    ReplyDelete
  3. Jättesöta blommor, skall bli kul att se nästa avsnitt
    Kram Rose-Marie

    ReplyDelete
  4. When I make Free Standing Flowers, I cut away the excess organza and then soak away the water soluable stabilizer before using the heat tool to get rid of excess organza. This keeps the water soluable from gummimg up the heat tools.
    Susan Lawrence in Atlanta, GA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Susan,
      Yes that is a very good advice if you use both organza and water soluble stabilizer. You could also try just embroidering on organza alone as I have done here. It holds remarkably well and then you don't have to soak and dry the embroidery design. But of course that depends on how many layers of organza you use.

      Delete