Monday, November 18, 2013

Embroidering “embossed” towels


Nu ska jag visa er hur jag broderar handdukarna med ”embossed” designs.
Det finns säkert olika meningar om ”hur man kan och ska göra” men så här gör jag.
Now I'm going to show you how I embroider the towels with "embossed" designs.
There are certainly disagreements about “how one can and should do” but this is how I do it.

Jag brukar använda tunt vattenlösligt mellanlägg både under och över handduken. Som ni ser så håller det vattenlösliga mellanlägget ner öglorna i frottén.
Nu ska jag säga att jag även broderat denna typ av designs utan mellanlägg och beroende på tjocklek på frottén så kan resultatet faktiskt bli ganska bra.
I usually use thin water-soluble stabilizer both under and on top of the towel. As you can see is the water soluble stabilizer holds down the loops of the toweling.
Now I will say that I have also embroidered this kind of designs without stabilizer and depending on the thickness of the toweling, the result may actually be pretty good.

För att spara på mellanlägg brukar jag för ”specialmått” göra en ram av rivbart mellanlägg och tejpa fast det vattenlösliga. Det rivbara återanvänder jag sedan.
To save on the water soluble stabilizer, I usually make a frame of tear away stabilizer for "special measurements" and tape the water soluble stabilizer to it. The tear away stabilizer is then re-used.

Sedan nålar jag fast handuken i den position den ska vara efter de mått jag märkt upp.
Then I fix the towel in position with pins, according to the measurements marked previously.

Därefter ett sista lager vattenlösligt mellanlägg ovanpå handduken. Allt detta tråcklas sedan fast med en sk. Basting Line anpassad för handduken.
Then a final layer of water soluble stabilizer is put on top of the towel. All of this is then “basted” with a Basting Line adapted for the towel.

Slutligen är det bara att börja brodera. 
Finally you just have to start embroidering. 

Men glöm inte att använda samma matchande tråd, både som över- och undertråd.
But remember to use the same matching thread, both on top and in the bobbin.

3 comments:

  1. Hej
    Tak for en virkelig god tutorial.
    Jeg laver selv videotutorials i 5D, som jeg lægger på min blog og vil høre om jeg må bruge din vejledning som udgangspunkt for en video om Embossing. Jeg henviser selvfølgelig til dig som "ophavskvinde" til denne teknik.
    Du kan se nogle af mine tidligere 5D videoer her http://kroghkunstvideo.blogspot.dk/p/5d-sadan-gr-jeg.html
    Hilsen
    Lone

    ReplyDelete
  2. Hej Lone. Vad kul att du gillar tutorial. Tyvärr kan jag inte ta åt mig äran för att ha "uppfunnit" denna teknik. Jag har bara visat hur man kan göra det i 5 D.
    Lotta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Lotta
      Tak for dit svar. Det kan godt ske, du ikke har "opfundet" teknikken, men du har formidlet den for formidabel vis og det vil jeg gerne kreditere i min video.
      Hilsen
      Lone

      Delete