Friday, January 17, 2014

Cover for tablet - 1

Jag ska sy ett fodral i ullfilt till min surfplatta. Min tanke är att använda två lager ullfilt. På den ena sidan ska jag ha ett broderi och sedan tänkte jag även ha ullfilt som foder. Då i två kontrasterande färger till vilket jag matchar tråden på mitt broderi. Sedan tänkte jag använda mig av en knapp och resårband som ”låsanordning”.
Jag har tänkt att sy det i ungefär samma stil som de mobilfodral jag sydde här och här. Det var bägge två ”tutorials ” i flera delar delar.
I'll sew a cover in wool felt for my tablet. My idea is to use two layers of wool felt. On one side, I will have a design and I also thought of using wool felt as lining. I will use two contrasting colors to which I match the thread on my embroidery. Then I thought I would use a button and elastic band as "locking".
I will sew it in much the same way as the mobile case I sewed here and here. It was both "tutorials" in several parts.

I stort sätt kommer jag gå tillväga på samma sätt som med mobilfodralet. Det första jag börjar med är att mäta höjden…
I will proceed in the same way as with the cellphone case. The first thing I start with is to measure the height ...

… och bredd på framsidan av min surfplatta eftersom jag helt enkelt bara vill veta vilken storlek jag har tillförfogande för mitt broderi.
... and the width on the front of my tablet because I simply want to know what size I have available for my embroidery.

Sedan mäter jag omkrets på bredden
Then I measure the circumference of the width

… och höjden runt om på min surfplatta.
... and the height from one side to the other of my tablet.

Det broderi jag kommer att använda mig av är ett från ”All Over Embroidery” kollektionen. Som ni ser så finns det ett antal broderier som kommer att passa alldeles utmärkt tillsammans med ullfilt och en 30 wt Bomullstråd för broderi.
Vill ni ”hänga med” på detta sy-äventyr?
Om så är fallet så hoppas jag att ni läser vidare i mitt nästa blogg inlägg för då ska jag visa hur vi gör framsidan samt en Basting Line och varför jag använder denna.
The embroidery I will use is one from the "All Over Embroidery" collection. As you can see, there are a number of designs that will fit perfectly with wool felt and a 30 wt cotton thread for embroidery.
Do you want to "join me" on this sewing adventure?
If so, I hope you read further in my next blog post because then I'll show how we do the front as well as a Basting Line and why I use this.
Designs: #262 All Over Embroidery from Husqvarna Viking 

No comments:

Post a Comment