Tuesday, June 17, 2014

Jersey dress no 2 – part 1


Då ska jag sy på några broderier även på den jersey klänning jag från början hade tänkt sy broderierna av liljorna på. 

Then I will sew some embroidery designs at the jersey dress I initially was going to sew the embroideries of lilies on. 


Det är ganska lustigt först hade jag tänkt använda några broderier från ett annat kort som heter Cutwork Appliqué med så ändrade jag mig och tyckte att en medaljong liknande blomma från brodérkortet Moroccan Decor nog skulle bli jättefin.

It's kind of funny - at first, I had thought of using some embroideries from another card named Cutwork Appliqué but then I changed my mind and thought that a medallion-like flower from the embroidery card Moroccan Decor probably would be very nice. 

Klänningen är lite ”prinsess-skuren” med våder som gör att kjolen bli ganska vid så för att passa in broderierna gör jag på det gamla hederliga sättet – jag trycker ut pappersmallar på broderiet och så använder jag dem för att placera broderierna så att jag tycker de ligger bra. Jag kan redan nu säga att jag kommer höfta och låta ögonmåttet avgöra. Sedan kommer jag kontrollmäta och se att det är på ett ungefär. Mer om det nästa gång.
The dress is a little "princess-cut" with gores that allow the skirt to be quite wide so to fit the designs am I doing this the old fashioned way. I print out paper templates of the design and I use them to place the designs in a way that looks good. Then I control measure and see that there is an approximate similar distance. More on that next time.

Jag kommer även använda mig av ett av de nya mellanläggen jag köpte för en tid sedan.

I will use one of the new stabilizers I bought some time ago.

Designs: Moroccan Decor from Husqvarna Viking

2 comments:

  1. Här kör du på för fullt och snyggt blir det!! Du har så fina förklaringar på det du gör!
    Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Bibbi. Just nu tycker jag att dygnet skulle behöva ha 24 timmar.
      Lotta

      Delete