Monday, July 21, 2014

Show and Tell Monday July 21 2014

Veckan som gått har helt gått i BOM tecken. Om ni inte vet vad en BOM är så är det Block Of the Month. Vanligtvis gör man ett block i månaden och sedan fogar man samman dem till en Quilt eller väggbonad.
En av de två BOM:arna är helt gjord genom maskinbroderi och den började jag med i Juli så den kommer att vara färdig om ett år. Känns som en fruktansvärt lång tid. Jag har fortfarande inte bestämt om jag ska sy den som Quilt As You Go eller inte, men det lutar åt det hållet.
The past week has completely gone in the BOM theme. If you do not know what a BOM is , it is Block Of the Month. Usually you do a block of the month and then they are joined together to a quilt or wall hanging.
One of the two BOM: s are entirely made by machine embroidery and I started in July so it will be finished in a year. Feels like a terribly long time. I still have not decided if I'm going to sew it as Quilt As You Go or not, but it leans in that direction.

Den andra BOM:en har jag alla delar till och det är Qulitedamens Julekalender av AnnAKA. Den sys på traditionellt sätt på maskin/för hand.
Jag har precis börjar på den också och nu nästan gjort färdigt första blocket. Jag har kvar att sy langettstygn runt de applikationer som är fastsatta med Vliesofix.
The second BOM I have all the parts for and it is Qulitedamens Julekalender (Quiltlady’s Christmas Calendar) by AnnAKA. It is sewn in a traditional manner on machine/by hand.
I have just started and now almost completed the first block. I still have to sew the buttonhole stitch around the appliqués that are attached with fusible web.

Annars gick merparten av veckan åt att förbereda tyg för dessa BOM:ar.
En del tyg har jag “tillverkat” själv genom att sy och utsmycka det. Ja det är väl det jag hunnit med eftersom det även varit varmt och fuktigt så man "orkar inte så mycket". Sen finns det ju andra saker som man ”måste” göra.
Otherwise most of the week to prepare the fabric for these BOM's.
Some fabric, I have "made” myself by sewing and decoration of it. Yeah that's what I have done because it was also hot and humid so you do not have "much strength". Then there are other things that you "must" do.                                         
Här är länkar till de blogginlägg jag hittills gjort på dessa två BOM:ar
Here are the links to the blog posts I've done so far on these two BOM's

4 comments:

  1. Vilken härlig sy tid du har framför dig och så mycket vackert du kan INSPIRERA oss alla med vecka efter vecka i ett helt år!!
    Tack för du länkade till Visa och Berätta måndag/Bambi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Eva, men JUL BOM hoppas jag att jag kan få klart till i år hihi

      Lotta

      Delete
  2. Sy BOM är kul, jag har också julkalendern framför mig.
    Kram

    ReplyDelete