Friday, August 1, 2014

Hexagons


Jag ska erkänna en sak och det är att trots att jag alltid varit fascinerad av hexagoner inom quiltning så har jag aldrig vågat mig på det. Det verkar lite ”skrämmande” med att sy för hand runt pappersmallar och sedan ytterligare handsömnad runt själva hexagonerna för att fästa dem.
I'll admit one thing and that is that although I have always been fascinated by hexagons in quilting I have never dared to sew them. It seems a little “scary” to sew by hand around the paper templates and then further hand stitching around the hexagons to attach them.

Men någon gång ska ju vara den första. Därför började jag med en liten nyckelring av hexagoner som var och en bara är ca 7 mm från en kant till en annan eller hur man nu ska mäta dem. Nej, nu sa jag inte riktigt sanningen :-)
Det är nämligen så att jag broderat en nyckelring med små hexagoner så det stämmer. Däremot ska jag faktiskt försöka mig på att göra något litet projekt med hexagoner. Men det måste vara helt på maskin för någon handsömnad i större skala kan det inte bli tal om.
But at some point is supposed to be the first. Therefore I started with a small key ring of hexagons, each of which is only about 7 mm from one edge to another, or however you measure them. No, now I did I not really tell the truth:-)
The fact is that I embroidered a key ring with tiny hexagons so that is correct. However, I will actually try on to do some little project with hexagons. But it must be completely on the machine because some hand sewing on a larger scale will not work.

Så här gjorde jag nyckelringen. Jag började brodera den minsta hexagonen ur kollektionen ”Mini Quilts”. På baksidan fäster jag en hängare med lite lim. Ett par knappnålar tills limmet torkat, är ett bra hjälpmedel för att hålla snöret på plats.
This is how I made this key ring. I began to embroider the smallest hexagon from the collection "Mini Quilts". On the reverse side, I attach a hanger with a little glue. A few pins until the glue is dry, is a good tool to keep the string in place.

Sedan klippte jag till en liten rundel av vadd i samma storlek som hexagonen.
Then I cut a small circle of batting, the same size as the hexagon.

Ytterligare några ”limduttar” för att fästa vadden.
Some additional glue dots to attach the batting.

Se till att rundeln inte går utanför det broderade området.
Ensure that the circle do not go outside the embroidered area.

Sedan lade jag ett lager filt på baksidan. Jag satte en liten ”dutt” lim på mitten och lät det torka bara för att alla lager skulle ligga still när jag sedan skulle sy runt kanterna.
Then I put a layer of felt on the back. I put a little glue dot in the middle and let it dry just to make sure all layers would stay still when I sew around the edges.

Slutligen är det bara att sy runt de broderade kanterna i en med filten matchande tråd.  Nu har jag på fri hand försökt rita en linje och det var inte lätt, men bara för att ni ska se ordentligt :-)
Klipp sedan rent med ca 1 mm marginal. En viktig sak - runt själva snodden bör du klippa ett lager i taget annars så kan det hända saker... :-)
Finally, just sew around the edges of the embroidery with one for the felt matching thread color. Now I tried to freehand draw a line and it was not easy, but just for you to see properly :-)
Then cut clean with about 1 mm margin. One important thing - around the hanger itself, you should cut one layer at a time, otherwise things can happen... :-)


Designs:  Mini Quilts from Stickbaer.de

2 comments:

  1. Das ist ein tolles Tutorial! Cool!
    Liebe Grüße
    Tatjana

    ReplyDelete
  2. Jättesöt liten sak, vilka bra ide'er du har! Kram Immi

    ReplyDelete