Sunday, November 2, 2014

Embroidered BOM – Block 4

Part 2 – Aligning two parts


Så där ja nu så är första delen av "Little Village Quilt BOM block 4" färdig. Visst är den fin? Det blir lite konstigt att sy blocken i fel ordning eftersom jag precis avslutat novemberblocket. Men så blir det ibland och om man ser det positiva så fick jag ju tillfälle att upptäcka massa ”nya finesser” i mitt 6 D Embroidery Software som jag kanske inte gjort annars.
That's it then, the first part of "Little Village Quilt BOM block 4" is finished. Isn’t it nice? It is a little weird to sew the blocks in the wrong order as I just finished the November block. However this is how it is sometimes and if you look at it positive, I got the opportunity to discover lot of "new features" in my 6 D Embroidery Software that I might not otherwise have done. 
Som ni kanske ser så finns nu två markeringar (alignment marks) sydda. Dessa markeringar kommer även att återfinnas på nästa del.
As you can see, there are now two alignment marks sewn. These markings will also be available on the next part.

Jag brukar göra som så att jag syr dem på mellanlägget. Eventuellt kan man förstärka mellanlägget där markeringen ska sys så tråden inte drar sönder det rivbara mellanlägget.
I usually sew them to the stabilizer. Optionally, you can reinforce the stabilizer where the markings will be sewn so the thread does not tear the tear away stabilizer.

Här ser ni nu att jag sytt markeringarna. Ta bort bågen från maskinen men rör inte mellanlägget i bågen.
Here you see that I’ve stitched the alignment marks. Remove the hoop from the machine but do not remove the stabilizer.

Låt mellanlägget vara kvar. Det får gärna gå lite omlott med det nya.
Let the stabilizer remain. It may well go a little overlap with the new.

Stryka går bra, vi vill ju ha ett underlag som är slätt.
Ironing is ok, we want to have a surface that is smooth.

Sätt lite limstift på området på och runt markeringen.
Put some glue stick on and around the area where the alignment marks are sewn. 


Sätt nålar i början, mitten och slutet på markeringen. Detta kan ju naturligtvis skilja beroende på typ av markering man valt. Jag gillar mitt ”L” eftersom jag har liner både horisontellt och vertikalt samt en 90 gradig vinkel.
Put pins in the beginning, middle and at the end of the alignment mark. This can differ depending on the type of alignment mark chosen. I like my "L" because I've lines both horizontally and vertically as well as a 90 degree angle.

När jag passat in linjerna i varandra så trycker jag ner nålarna i min korkplatta och sedan så tar jag och fäster med ytterligare limstift.

When I fit in the lines on top of each other I press down the pins in my cork mat and then I'll put some additional glue stick to the stabilizer.

Tryck ner nålarna ordentligt i korkmattan så tyget ligger still. Vik upp tyget och stryk lite limstift på resterande mellanlägg. Glöm inte det överlappande mellanlägget.
Press down the pins properly into the Cork mat so the fabric stays in the right position. Fold up the fabric and put a little gluestick on the remaining stabilizer. Don't forget the overlapping piece.

Stryk ut tyget med handflatan på det ligger slätt. Om du vill kan du använda ett ministrykjärn och stryktorka limmet.
Flatten the fabric with the palm of your hand so it is flat and stays put on the stabilizer. If you want, you can use a mini iron and “iron-dry” the glue.

Sedan backar jag tillbaka till första färgen i broderiet. Jag sätter tillbaka brodérbågen i maskinen och dubbelkollar att placeringen är ok. Det är ganska enkelt jag stegar bara fram ett stygn i taget och när jag är vid början, mitten och slutet så sänker jag ner nålen och ser att den hamnar i exakt samma position som den sydda markeringen.
Then I go back to the first color in the design. I put the hoop back to the machine and double check that the position is ok. It's pretty simple, I just scroll forward one stitch at a time and at the beginning, middle and end I lower the needle and see that it is in exactly the same position as the stitched alignment mark.

Därefter syr jag en Basting Line genom att trycka på ”Fix knappen” på min symaskin. Ni ser att linjerna matchar riktigt bra.


Then I sew a Basting Line by pressing the "Fix" button on my sewing machine. You can see that the lines match pretty good.

Det är en god idé att fästa överflödigt tyg med små clips i den ram/mellanlägg som går utanför bågen.
It is a good idea to fasten excess fabric with clips in the frame/stabilizer extending the hoop.

Sedan är det bara att fortsätta att sy så det färdiga resultatet får ni se i morgon.
Then just continue to sew the finished result, you will see tomorrow.

Designs:  Little Village Quilt BOM from Stickbaer.de

2 comments:

  1. Super!!!
    So eion kleines Bügeleisen ist sehr praktisch, ich muss mir endlich auch mal eines kaufen.
    Liebe Grüße
    Tatjana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja es ist wirklich praktisch. Ich kann es fast in alle Stickrahmen benutzen.
      LG/Lotta

      Delete