Wednesday, December 10, 2014

Christmas pillow No 2 – part 1


Redan i inläggen för min första kudde så hintade jag om att det skulle bli ytterligare en kudde med julmotiv. Ni kanske kommer ihåg att jag nämnde julkulor.
Nu tänkte jag inte stygnsätta några själv eftersom jag faktiskt har flera designs med just det motivet. Man behöver väl inte uppfinna hjulet på nytt, eller hur?
Här kommer jag använda mig av lite sketchliknande designs från ett nytt brodérkort som heter ”Sew Bertha – Winter Holiday”. Det som bäst beskriver det kortet är ett engelskt ord - ”Whimiscal”.
Already in the posts for my first pillow I gave a hint that there would be another pillow with Christmas motifs. You may recall that I mentioned Christmas bulbs?
Now I do not intend to digitize that myself because I actually have several designs on that particular theme. One need not reinvent the wheel, right?
Here I will use some sketch like designs from a new embroidery card called "Sew Bertha – Winter Holiday". What best describes the card is -Whimiscal".

Men dessa snygga julkulor tillsammans med en text jag gjort i 6 D Design Creator får blir det som kommer pryda denna kudde. Julkulorna har jag satt samman till en "bårdlikande design" genom att sätta ihop denna design flera gånger samt även klippt ut en extra julkula.
Texten är ganska stor nästan 40 cm bred och är gjord som ”Raw Edge Appliqué” vilken jag sytt fast med langettstygn. Det ser nästan ut som man gjort det för hand.
Eftersom kudden kommer att bli ca 50x50 cm så har jag varit tvungen att dela upp den genom att splitta den i fyra delar för att kunna använda min 240x150 mm brodérbåge. Visst jag kunde tagit en större båge men det är kul att testa också – att splitta menar jag :-)
Just nu är jag så fascinerad över hur bra 6 D Stitch Editor Plus är. Jag tror inte jag ägnat den delen av programmet tillräckligt mycket uppmärksamhet tidigare.
But these stylish Christmas Balls with a text I've done in 6 D Design Creator will be what will embellish this pillow. I have put together a number of of this design into a border and also cut out one of the Christmas bulbs and added to the design.
The text is quite large almost 40 centimeters wide and is made as "Raw Edge Appliqué" which I sewed with blanket stitches. It almost looks like they've been made by hand.
Because the pillow will be about 50x50 centimeters, I had to divide it by splitting it into four parts in order to use my 240x150 mm hoop. Sure, I could have taken a larger hoop but it's fun to test too - to split, I mean:-)
Right now I'm so fascinated by how good 6 D Stitch Editor Plus is. I do not think I have devoted that part of the program enough attention in the past.
6 D Stitch Editor Plus is from Husqvarna Viking

No comments:

Post a Comment