Monday, December 15, 2014

Christmas pillow No 2 – part 6

Så blev de då färdiga efter att jag i närmare en vecka gett er olika tips på hur jag sytt dem.
So the pillows are finished after nearly a week where I’ve given you different tips on how I made them.

Jag har ritat granar och sytt som applikationer. Jag har sytt applikationerna på vanligt sätt genom att lägg på tyget och sedan klippa.
Men jag har också visat er hur man kan förklippa sina tygbitar och hur man kan anpassa designen för detta.
I've drawn trees and sewn as appliqués. I have sewn the appliqués in the usual way by putting on the fabric and then cut.
But I've also shown you how to pre-cut the appliqué pieces and how you can customize the design for this.

Sedan har jag visat er hur man kan göra applikationsbokstäver men även hur man kan sy en bra mycket större design än man har brodérbåge genom att splitta broderiet så att det får plats i en brodérbåge som man har.
Nu kan man ju ha åsikter om huruvida färgen på detta är jul men ... tur att smaken är olika. Tanken bakom detta var ju nämligen från att en mörk kväll sett alla ljus in staden glittra som stjärnor och då ville jag återskapa detta.
Eftersom det är måndag länkar jag till BambiSyr.
Then, I have shown you how to make the appliqué letters but also how to sew a lot larger design than you have embroidery hoop by splitting the embroidery so that it will fit in an embroidery hoop that you have.
Now one can have opinions on whether the color of this is Christmas but ... luckily the taste is different. The idea behind this was from a dark night where all lights in the city sparkled like stars and then I wanted to recreate this.
As it is Monday I link to BambiSyr.

4 comments:

  1. Underbara och Tack för din INSPIRATION och länkning till Visa och Berätta måndag/Bambikram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Eva och tack för att du ordnar Visa och Berätta

      Delete
  2. They look great, Lotta. A very sophisticated seasonal look.

    ReplyDelete