Thursday, December 4, 2014

Christmas Tree Appliqué - 1

Ni har säkert sett alla träd som ser ungefär ut som dessa urcharmiga julgranar som förekommer på väldigt många bloggar/websidor just runt jul. De är egentligen bara en avlång triangel med en fot. De ser ut lite som jag ritat ovan.
You have probably all seen trees similar to these charming Christmas trees appearing in quite a number of blogs/websites around Christmas. They are really just an elongated triangle with a foot. They look a bit like I've drawn above.
Nu är det egentligen inte paper-piecing som ligger mig närmast om hjärtat, utan stygnsättning och maskinbroderade applikationer. Jo, jag kan ju faktiskt tänka mig vanlig maskinsydd applikation. Inte för att jag har något emot handsömnad men mina fingrar gillar det inte nu förtiden.
Now it is not really paper-piecing which is closest to my heart, rather digitizing and machine embroidered appliqué. Well, I can actually also consider traditional machine sewn appliqué. Not that I mind hand sewing but my fingers don’t like it these days.
Vad jag skulle behöva inför julen är några nya soffkuddar med lite juligt motiv och vad kan vara mer juligt än granar och julkulor.
Julkulorna har jag några jättefina designs till men granarna kan jag ju snabbt svänga ihop i mitt 6 D Embroidery Software. Det är så bekvämt, jag behöver inte ens rita triangeln själv det finns massa ”förritade” former som man kan använda.
Faktum är att programmet verkligen gör det så lätt. Försök själva. Sedan behöver ju inte en julgran vara grön eller hur?
What I need for Christmas is some new pillows with some “Christmassy” motives and what could be more “Christmassy” than firs and Christmas Bulbs?
For the Christmas Bulbs I already have some really nice designs but for the spruces, I can quickly make such in my 6 D Embroidery Software. It is so convenient, I do not even have to draw the triangle itself there are lots of "premade" shapes you can use.
In fact the program really makes it so easy. Try for yourself. Then a Christmas tree doesn't have to be green, does it?

6 D Design creator is part of 6 D Premier (Embroidery Software) from Husqvarna Viking

2 comments:

  1. Går fort mot jul nå - så da kan det være flott med noen trær. Ønsker deg en fin adventsstund.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Tone. Håller med dig - tiden går alldeles för fort.
      Lotta

      Delete