Monday, December 29, 2014

Summary of 2014 – part 1


Ett helt år har gått och när jag nu ser tillbaka på det så är det mycket som gjorts. Kanske inte så mycket som jag skulle velat göra men ändå.
Jag tänkte i alla fall dela med mig lite av det jag gjort och som jag gillat från de olika månaderna detta år. Kanske har ni andra favoriter eller så upptäcker ni något nytt. Det är ju det som är det otroliga med bloggvärlden – det finns så mycket och man kan inte läsa allt så ofta är det en länk till ett inlägg som leder till mera.
A whole year has passed and now when I look back on it, it is much that has been done. Maybe not as much as I would have wanted to do but anyway.
I figured I would at least share some of what I have done and that I liked from the different months of this year. Perhaps you have other favorites or you’ll discover something new. That's what is so incredible with the blog world - there is so much and you cannot read everything so often there is a link to a post that leads to more.

January
I Januari gjorde jag bland annat en ”tutorial” på ett surfplattefodral och snögubbe-grytlapp.
Vill ni lära er att göra ett ”in-the-hoop” broderi som samtidigt utnyttjar 6 D Embroidery’s fantastiska Quilt Block Wizard? Då ska ni absolut prova på denna tutorial i form av en grytlapp. Det är flera delar i denna tutorial.
In January I made among other things a "tutorial" on tablet case and a snowman-pot holder.
Want to learn to make an “in-the-hoop” embroidery which uses 6 D Embroidery's amazing Quilt Block Wizard? Then you should definitely try out this tutorial making a potholder. This tutorial consists of several parts.
Ett fodral till surfplattan är både enkelt och roligt att sy. Använder man ullfilt behöver man dessutom inte oroa sig för att kanterna ska fransa sig.
A case for Tablet is both easy and fun to sew. Use wool felt and you don’t need not worry that the edges will fray out.
February
I Februari var det en hel del reportage från Syfestivalen men även lite nostalgi och handdukarna igen samt livets goda.
In February, it was a lot of reports from the Sewing Festival but also a bit nostalgia and towels again and the good things in life.
Men Macarons är ju en liten godbit och vill man inte äta dem så kan man stygnsätta dem som jag gjort här.
But Macarons are a little tidbit and if you don’t want to eat them you can digitize them as I have done here.

Mars
Sladdhållare jag måste säga att detta är nog en av de bästa sakerna som jag sytt på länge och den alldeles fantastiska modellen hittade jag på bloggen "Notes from the Patch". 
Power Cord Wraps I must say this is probably one of the best things that I sewed for a long time and it just amazing model I found on the blog "Notes from the Patch".

Broderi på nylonkasse – en enkel men ack så användbar och praktisk nylonkasse från IKEA. Visst blev den genast mycket mer personlig?
Embroidery on a nylon bag – a simple but oh so useful and practical nylon bag from IKEA. It did become much more personal, didn’t it?
April
Nu är inte min son så liten längre så Påskäggen har vi slutat med men det innebär ju inte att någon liten praktisk Påskpresent ända kan hitta sin väg ner i denna lilla Påskpåse.
Now my son is not so little anymore so we have stopped giving Easter eggs, but it does not mean some small practical Easter gift could find its way into this little Easter Bag.
Grytlappen "in the hoop" med en härlig muffins är bara som en karamell - rosa och söt. Här använder jag tekniken med att måla med vaxkritor som jag sedan fixerar med strykjärn. Eftersom det är Måndag länkar jag till BambiSyr.
The pot holder "in the hoop" with a lovely cupcake is sweet as a caramel - pink and pretty. Here, I use the technique of painting with wax crayons, which I then fixate with an iron.

1 comment:

  1. Så mycket fint du sytt och INSPIRERAR oss med idag på Visa och Berätta måndag och Tack Lotta för du länkar dit!!Gott Nytt sy År önskar jag dig

    ReplyDelete