Wednesday, December 31, 2014

Summary of 2014 – part 3

September

Här blev det en hel del praktiska Hooping Tips – titta gärna på dem alla för ni kommer att ha nytta av dem. Om ni tittar längst ner i min blogg så har jag börjat sätta labels på mina inlägg. Detta för att man ska kunna söka på ett tema. Här är ett exempel.
Here were lots of practical Hooping Tips – please look at all of them because you will benefit from them. If you look at the bottom of my blog I've started putting labels on my posts. This in order to be able to search on a theme. Here is an example.

Vristvärmare är bra att ha när höstvindarna börjar blåsa. Här är ett par enkla av en fleecefilt.
Wristwarmers are good to have when the autumn winds start to blow. Here are a pair made from a fleece blanket.

Men jag blev också alldeles begeistrad i de vackra broderade smyckena Husqvarna Viking hade på sin hemsida. Här ser ni ett bedårande armband. Men jag gjorde även ett par örhängen.
But I was also very impressed by the beautiful embroidered jewelry Husqvarna Viking had on their website. Here you see an adorable bracelet. But I also made a pair of earrings.

October

Oktober präglades mycket av en av de bästa Syfestivaler jag varit på. Så mycket att titta på, njuta av och få inspiration av. Ni måste bara läsa mina betraktelser över de två dagar jag var där.
1                    2                    3                    4                   5                   6
Det var mycket fascinerade att se alla saker som gjorts av gamla saker. Likaså mycket ull och även en ny quiltmaskin som jag fick se en riktig ”sykonstnär” sy på.
October was marked much by one of the best Sewing Festivals I've been to. So much to look at, enjoy and get inspiration from. You just have to read my reports over the two days I was there.

1                    2                    3                    4                   5                    6

I was very intrigued to see all things re-made from old things. There was also much wool and even a new quilting machine that I got to see a real "Sewing Artist” sew on.

Men Oktober var också en månad med många nyheter såsom att filta på maskin – brodérmaskinen. Här ser ni en bild som man kanske skulle kunna tro var traditionell filtning med filtnålar en form och en filtplatta, Men ack så man kan bedra sig. Detta löv är gjort med det nya Felting Tool som finns till min Husqvarna Viking brodérmaskin.
But October was also a month with much news such as that felting on the machine – the embroidery machine. Here you see a photo that you might think that it was made from felting with traditional felting needles and a needle base, but so wrong that is. This leaf is made with the new Felting Tool available for my Husqvarna Viking embroidery machine.

November

I November så plockade jag lite fallna löv som jag skannade in. Av denna bild gjorde jag en tutorial på hur man stygnsätter ett löv i 6 D Design Creator.
In November I picked some fallen leaves which I scanned. From the picture I made a tutorial on how to digitize a leaf in 6 D Design Creator.


Men jag visade även att man kan göra ett motiv att använda som exempelvis quiltmotiv i 6 D Design Creator.
But I also showed that one could make a quilt motif from the same leaf in 6 D Design Creator.

Eftersom det börjar närma sig jul så gjorde jag ytterligare en tutorial i 6 D Design Creator på hur man gör bokstäver med filt och tyg.

Because it’s getting close to Christmas I did another tutorial in 6 D Design Creator on how to make letters with felt and fabric.

December

Denna månad präglades av naturliga skäl mycket av jul. Här blev några inlägg väldigt populära och det var de otroligt vackra filtdekorationer som Tatjana har gjort. Bland annat denna julklocka.
This month was by natural reasons much influenced by Christmas. Here a few posts became very popular and these were the incredibly beautiful felt decorations which Tatjana has made. Among other things, this Christmas bell.



Men också den här lilla julkulan. Jag kan avslöja att den lilla julkulan blev otroligt vacker i julgranen så det kan nog vara idé att sy några fler till nästa jul.
But also this little Christmas bulb. I can reveal that the small Christmas bulb was incredibly beautiful in Christmas tree so probably it’ll be a good idea to sew some more until next Christmas.

Men jag fortsatte även på temat bokstäver och applikationer och stygnsatte några träd och bokstäver i 6 D Design Creator som sedan blev ett par kuddar i lite annorlunda färg.
But I continued on the theme letters and appliqués and digitized some trees and lettering in 6 D Design Creator which then became a couple of pillows in a little different color.

Av bokstäverna i November blev det en dörrkrans.
From the letters in November there was a door wreath.

Jag inser ju nu att December verkligen blev bokstävernas månad och gör man inte bokstäverna själv så kan man ju använda färdiggjorda som med detta bedårande alfabet som jag använde på en grytlapp. Med detta sista inlägg så vill jag passa på att tacka för alla kommentarer som ni skrivit och hoppas att ni vill fortsätta att följa min blogg även nästa år. Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag er allihopa.
I realize now that December was the month of the letters and if you do not want to make the letters yourself, you can of course use ready-made as this adorable alphabet from which I made a potholder. With this last post, I want to take this opportunity to thank you for all the comments you wrote and hope that you will continue to follow my blog next year. A very Happy New Year, I wish all of you.

2 comments:

  1. Happy New Year Lotta, and thank you for sharing you talents and ideas with us!
    Beth R

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you Beth and let us hope 2015 will be a super sewing year

      Lotta

      Delete