Sunday, January 25, 2015

Embroidery on a cardigan – 5

Då var det bara det färdiga resultatet kvar. Jag tycker faktiskt det blev ganska fint.
Then it was just the final result to be shown. I think it turned out quite nicely.

Framsidan har 3 hela fjärilar i olika lägen.
The front has 3 whole butterflies in different positions.

Baksidan har 3 fjärilar sedda från sidan på diagonalen över ryggen.
The back has 3 butterflies seen from the side diagonally across the back.

Det är faktiskt lite coolt med melerad tråd eftersom ingen fjäril är den andra helt exakt lik eftersom färgerna kommer på olika ställen.
It's actually quite cool with variegated thread because no butterfly is the other exactly like as the colors come in different places.

Det blir ju mera som tråd och kofta är ett.
It is more like the thread and the sweater is one.

Sedan eftersom jag använde vattenlösligt mellanlägg så får jag stryka på broderiet efter tvätt. Men eftersom det är bomull i koftan så måste jag ändå göra det. Men baksidan blev fin.
Then because I used water soluble stabilizer I must iron the embroideries after washing. But since it's a cotton sweater I must do it anyway. But the back looks really nice.

Det ska bli kul och se om jag kommer att använda koftan mer eller om den fortfarande kommer vara grå :-)
It'll be fun to see if I will use the sweater more or whether it will still be gray:-)
På måndag länkar jag detta inlägg till BambiSyr.
Designs: #283 Most Popular Butterflies from Husqvarna Viking

9 comments:

  1. Så himla fin blev din kofta, det är så snyggt med fjärilar och melerad tråd.. Kram Immi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Immi, ja jag tycker faktiskt det blev fint.
      Lotta

      Delete
  2. So pretty! I love the tone on tone. I am sure you will wear it more often!

    ReplyDelete
  3. A lovely subtle transformation, Lotta. The variegated thread was an inspired choice.

    ReplyDelete
  4. You made a beauty!!!! Great, thanks for sharing.

    ReplyDelete
  5. Tack för all INSPIRATION du ger oss på Visa och Berätta med din länkning!!Bambikram

    ReplyDelete
  6. Jättefint! Tufft av dig att brodera på en kofta vet inte om jag skulle tordas det! Men jag blev inspirerad att prova!
    Kram

    ReplyDelete