Sunday, January 4, 2015

Towel transformation – part 2


Nästa steg blir att sy fast tygbandet i bägge ändarna av handduken. Jag syr med ganska långa stygn.
The next step will be to sew the fabric ribbon at both ends of the towel. I sew with fairly long stitches.

Eftersom jag först limmat fast bandet går det väldigt lätt.
Since I first glued the ribbon it is very easy.

Därefter viker jag handuken mitt itu på längden och nålar i sidorna.
Then I fold the towel in half lengthwise and pin the sides.

Sedan viker jag handduken på mitten ytterligare en gång och markerar mitten. Jag sätter även några nålar för att hålla frottén på plats.
Then I fold the towel in half once again and mark the middle. I also put in some pins to keep the terry in place.

Jag syr en söm längs hela långsidan. När jag kommer till mittlinjen så syr jag fram och tillbaka några gånger eftersom jag ska klippa där sedan. Jag gjorde även som så att jag sydde fram och tillbaka över banden eftersom de kommer att klippas av.
I sew a seam along the long side. When I reach the center line I back stitch a couple of times as I am going to cut there later. I also back stitched over the ends of the ribbon as I will cut those as well.

Jag syr nu två raksömmar med ca 0,5 cm mellanrum till mittlinjen. Slutligen sicksackar jag mellan sömmarna vid vardera raksöm.
I now sew two straight seams with about 0.5 cm apart to the center line. Finally I zigzag between the seams at each straight stitch seam.

Klipp isär handduken mellan sicksack linjerna.
Cut the towel apart between the zigzag lines.

Klipp av banden som stitcker ut. 
Cut off the ribbons ouside the side. 

Vänd ut och in och nu har vi plötsligt två stycken tvättvantar. Detta blir två jättepraktiska tvättvantar. Vill man kan man ju sy med en hängare i sidan. Jag tycker inte jag haft användning för de jag gjort tidigare utan de har mer varit en dekoration. 
Turn inside out and now we suddenly have two washing mitts. This will be two very useful washing mitts. If you like you can sew a hanger with the side seam. I have not done so this time as I have rarely used those on the ones I did before.
En trevlig present med en tvål eller en färgmatchande duschcreme.


A nice gift with a soap or a color matching shower gel. 

Måndag är det visa berätta hos BambiSyr.

6 comments:

  1. Great idea!! Lovely!!! Thanks for sharing.

    ReplyDelete
  2. Likte ideen , fikk lyst til å prøve sy dette :) flotte !

    ReplyDelete
  3. Det var fiffigt. Tack för tipset!

    ReplyDelete
  4. Tack för nytänket och din INSPIRATION idag på Visa och Berätta måndag!!Tack för du länkar/Bambikram

    ReplyDelete
  5. This a a really clever idea. Thank you for sharing how you did it.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you Katie for taking the time leaving a comment / Lotta

      Delete