Friday, February 13, 2015

Sewing Festival - 1


Så var det då dags för den första syfestivalen för 2015. Jättemycket folk och jag var helt slut i benen efter att ha gått omkring cirka 5 timmar.
Denna gång räckte det för lika fascinerad som jag blev förra gången blev jag inte nu – jag tror att jag hade alldeles för höga förväntningar efter förra festivalen.
Men det betyder ju inte att det fanns en hel del att titta på och köpa. Så jag tänkte göra som jag brukar och visa er en del av det jag fastnade för.
It was then time for the first Sewing Festival for 2015. Really a lot of people and I was completely exhausted in my legs after going around about 5 hours. 
This time it was enough for just as fascinated as I was last time I was not now — I think I had too high expectations after the last Festival.
But it does not mean that there wasn’t a lot to look at and buy. So I am going to do as I usually do and show you some of what I fell for.

Först ut så blir det en del av de tävlingsbidrag som man fick rösta på i Husqvarna Viking/Pfaffs monter i deras tävling ”I Care”. Den gick ju ut på ”återbruk” dvs. att använda gamla saker och sy om till nya plagg eller andra saker. Det jag nu visar är ett axplock av de tävlingsbidrag som fanns.
First up there will be a part of the entries that you had to vote for in Husqvarna Viking/Pfaff booth in their contest "I Care". It was a competition for "recycling" i.e., to use old things and sew new clothes or other things. What I show is a selection of the entries that existed.

Gillar man att tugga tuggummi så finns det material att sy en riktigt häftig klänning av tuggummi påsarna.
If you like to chew gum, there is material to sew a really cool dress out of gum bags.

Men man får nog tugga på för att få ihop alla dessa påsar.
But to get enough you have to chew a lot to get all these bags.

Broscher kan man ju inte få för många av.
Brooches is something you cannot have too many of.

Snart är det sommar och då passar det bra med en sommarklänning.
Soon it's summer and then it  will fit well with a summer dress.

En riktig retro klänning i 60 tals tyg.
A real retro dress in fabrics from the 60 's.

Jeans är ju populärt.
Jeans're popular.

Ser ni att det till och med är jeans med hål på knäna på väskan?
Do you see that it is even jeans with holes in the knees on the bag?

Underkläder av gammalt tidningspapper – en udda och annorlunda ide.
Underwear of old newsprint - an odd and unusual idea.

En necessär av remsor och kanske även stadkanter samt lite annat smått och gott.
A toiletry bag of strips and perhaps even selvedges and some other odds and ends.

En aftonväska.
An evening bag.

Ytterligare en väska.
Another small bag.

Förutom tävlingsbidragen så såg jag även denna shabby chick linneduk i Husqvarna monster.
In addition to the entries I also saw this shabby chick linen cloth in the Husqvarna booth.

Men även denna kudde med en stor applikation i 3D effekt.
But also this pillow with a large appliqué in 3D effect.

Pia på Symaskinsgrottan tror jag längtade efter vår för där var en liten rabatt med filtblommor och fjärilar. Väldigt vårlikt och sött. I morgon ska jag visa er lite mer saker jag såg på mässan.

Pia at “Symaskinsgrottan” I think longed for spring as she had a small flower bed with felt flowers and butterflies. Very spring-like and sweet. Tomorrow I'll show you some more things I saw at the show.

No comments:

Post a Comment