Sunday, February 15, 2015

Sewing Festival - 3


Nu har jag visat er en liten bråkdel av allt som fanns att se. Som sagt – jag gick ju runt 5 timmar så ni förstår att det var en hel del att titta på. Men vad köpte då jag? Jag köpte och hittade ingen sådan linjal som jag talat om tidigare i ett blogginlägg om ”Hexies”. Så det var tur att jag hittade den linjalsats jag gjorde. Däremot blev jag helt betagen av dessa bedårande trådrulleaskar från Gütermann som fanns uppställda.

Now I have shown you a small fraction of all there was to see. That said - I did go around five hours so you can imagine that it was a lot to look at. But what did I then buy for myself? I didn't buy or find such a ruler that I talked about earlier in a blog post about “Hexies”. So it was lucky that I found the ruler kit I did. In contrast, I was completely charmed by this adorable thread spool boxes from Gütermann that were on display.

Till och med påsarna är söta.
Even the bags are cute.

Inuti askarna fanns 4 basfärger av sytråd.
Inside the boxes were 4 basic colors of sewing thread.

En sax med böjda handtag har jag velat ha ett tag så det var ett praktiskt och bra inköp.
A pair of scissors with curved handles, I have been wanting for a while so it was a convenient and good purchase.

Sedan köpte jag en kniv- och saxslip som jag hoppas ska vara bra. Denna hade rörliga slipblad. Men det återstår väl att se om jag gjort ett bra köp eller inte :-)
Then I bought a knife and scissor sharpening tool that I hope will be good. This had moving abrasive blades. But it remains to see if I made a good buy or not :-)

Mer av den tråd jag köpte förra gången. Wonderfil Overlocktråd. En så himla bra tråd och en stor rulle till bra pris. Funkade faktiskt riktigt bra som sytråd och var inte alls lika luddig som overlocktråd annars kan vara.
More of the thread I bought last time. Wonderfil overlock thread. A so amazingly good thread and large spools at a good price. Actually worked really well as sewing thread and was not nearly as fuzzy as overlock thread might otherwise be.

En OttLite lampa. Så bra dessa lampor är – dagsljuslampor. De är även ovärderliga när man ska kort inomhus.
An OttLite lamp. So good these lamps are - daylight lamps. They are also invaluable when to take photos indoors.

Så blev det också ett mönster. En väggbonad – Katthult. Visst är de urcharmiga katterna?
Then a pattern. A wall hanging - Katthult. Are the cats not super charming?

Sedan fick jag syn på ett mönster jag läst en del om på nätet. Ett par leggings av märket ”Cake RiFF Espresso Leggings”. Det jag tyckt låtit bra är att man mäter sig själv vid olika ”punkter” och på så sätt anpassas mönstret till ens egna mått. Det ska bli kul och se vad jag tycker.
Then I saw a pattern I've read a lot about online. A pair of leggings from "Cake RIFF Espresso leggings". What I thought sounded good, is that you measure yourself at various "points" and thus adapt the pattern to your own measurements. It will be fun and see what I think.

Men naturligtvis kan jag inte klara mig utan Ottobre – denna fantastiska sy- och mönstertidning som har så bra och användbara modeller även i större storlekar.
But of course I cannot do without Ottobre - this amazing sewing- and patterns magazine that has so good and useful models even in larger sizes.

Sedan blev det 4 nummer av tidningen Fat Quarter. Vår svenska quilt tidning som är så bra. Nu har jag ju prenumererat på denna sedan start så dessa nummer är inte till mig utan de ska jag skicka till en vän som förhoppningsvis kommer att uppskatta dem.
Ja det var denna syfestival. Jag hoppas ni fått lite inspiration och kanske även några tips.
Then four issues of the magazine Fat Quarter. Our Swedish quilt magazine that is so good. Now I have subscribed to this magazine since it started so these numbers are not for me but I will send them to a friend that will hopefully appreciate them.
Well this was this Sewing Festival. I hope you got some inspiration and maybe even a few tips.

3 comments:

  1. Kul att du visade vad du köpt och vad som fanns på mässan. Om en månad är det ju Syfestival i Malmö och det är ju lite närmare för mig att åka dit! Kram

    ReplyDelete
  2. Så kul att få besöka Syfestivalen tillsammans med dig. Jag hade planerat ett besök där men planerna ändrades i sista stund. Leggingsmönstret du köpte är jag väldigt nyfiken på. Du kan väl berätta hur det var. Kram Kikki

    ReplyDelete
  3. Kul att se vad du hittade på mässan. Inser att en del av vad du såg missade jag.
    Jag är även dålig på att fotografera , så det är så himla kul att se dina foton.
    Roligt att se tävlingen som var utställd av finalisterna. Den tävlingen hade jag ingen aning om.

    ReplyDelete