Monday, April 27, 2015

Show and Tell Monday April 27, 2015

Veckorna går fort nu och det är mycket som händer i naturen. Blommorna börjar slå ut, träden får gröna blad, fåglarna sjunger och är aktiva i sitt bobyggande. 
The weeks go fast now and there is much that happens in nature. The flowers begin to bloom, the trees get green leaves, the birds are singing and are active in their nest building.
När jag tittar på veckan som varit så inser jag att det varit mycket applikationer. Både i form av det tionde BOM blocket i ”Little Village Quilt” serien jag syr.
When I look at the week that was, I realize that it's been a lot of appliqué. Both in terms of the tenth BOM block in the "Little Village Quilt" series I sew.
Men även det klassiska Baltimore blocket i lite modernare tappning – Raw Edge Appliqué.
But even the classic Baltimore block in a slightly more modernized version - Raw Edge Appliqué.
Dessutom har jag tänkt på gränserna vad gäller själva blocket de appliceras på. Jag har nämligen gjort dem fristående för att kunna klistra på dem på en helt annan typ av "block" …
In addition, I looked outside the box for the block they are applied on. I have made them “stand alone” to be able to glue them on a completely different type of "block" ...
… nämligen ett laptopfodral.
... namely a laptop case.
Här kan ni se hur jag gick tillväga. Nu har jag ju i och för sig gjort detta som broderi men detta är fullt möjligt att göra för hand. Det är ju bara att sy ”manuellt” istället för att lägga det i brodérbågen. Gör man det ”manuellt” så kan man ju sätta ihop bitarna på teflon bakplåtspapper och sedan stryka fast på det tjockare bomullstyget.
Here you can see how I did it. Now I have made this as an embroidery but this is quite possible to do it by hand. It's just to sew "manual" instead of putting it in the hoop. If you do it "manually" you can put the pieces together on a teflon baking sheet and then iron it onto the thicker cotton fabric.
Eftersom det är Måndag så länkar jag till BambiSyr Visa och Berätta.

2 comments:

  1. En underbar vår inspiration bjuder du oss alla idag på Visa och Berätta måndag!!Tack för din länkning dit/Bambikram

    ReplyDelete