Sunday, May 31, 2015

Small bag ITH


Som jag skrev i går så satt jag större delen av dagen – nåja, kanske lite överdrift men i alla fall ett bra tag och stygnsatte – provsydde, ändrade osv.
När jag ser något som detta så går min hjärna igång och tänker … skulle man kunna utveckla detta ytterligare?
Jag bestämde mig för att se om jag kunde stygnsätta en liten väska man kan ha runt handleden – in-the-hoop – och med ett blixtlås som också sys i samma broderi. Stygnsättningen är gjord i 6 D Design Creator.
As I wrote yesterday, I sat most of the day – well, maybe a little exaggerated but in any case a good while and digitized – test sewed, changed etc.
When I see something like this, my brain starts working and thinking ... would you be able to elaborate on this further?
I decided to see if I could digitize a small bag you can wear around your wrist - in-the-hoop – and with a zipper which is also sewn in the same embroidery. The digitizing is made in 6 D Design Creator.
Detta broderi är från en kollektion som jag har som heter #270 Vintage Postcard. Det är faktiskt en av de vackraste broderikollektioner jag har. Nu valde jag dock att använda ett par andra broderier ur den kollektionen.
This embroidery is from a collection that I have named #270 Vintage Postcard. It is actually one of the most beautiful embroidery collections I have. Now, however, I chose to use a couple other embroideries from the collection.
Jag tycker nästan jag förs tillbaka i tiden. Tänk er ett vykort postat för länge sedan och som gulnat med åren. Var det ett kärleksbrev? Eller ett brev från en semester?
På den tiden var det kanske inte lika vanligt att man åkte till andra länder, främst på grund av kostnader men det tog ju också en väldig tid eftersom det var tåg och båt som gällde.

I almost think I was brought back in time. Imagine a postcard posted a long time ago and which yellowed with age. Was a love letter? Or a letter from a vacation?
At the time, it was perhaps not as common to go to other countries, mainly because of the costs, but it also took an awful time because it was train and boat related.

Så efter mycket om och men har jag faktiskt fått till något som jag är ganska nöjd med. Självfallet finns utrymme för förbättringar och det kommer det säkert bli.
So after a lot of ifs and buts, I've actually gotten something that I'm quite happy with. Obviously there is room for improvement and it will no doubt be.

Denna necessär är en helt vanlig necessär med öppning på framsidan men jag har även gjort designen så jag kan foga in en liten rem för handleden.
This cosmetic bag is an ordinary toilet bag with an opening on the front but I have also done the design so I can insert a small strap for the wrist.

Det jobbigaste var att klura ut hur jag skulle få dit blixtlåset och inte sy genom fodret på framsidan.
The hardest thing was to figure out how I was going to insert the zipper and not sew through the lining on the front.

Samtidigt ville jag inte behöva göra alltför många saker manuellt utan allt skulle göras "in-the-hoop".
At the same time, I didn’t want to have to do too many things manually, rather everything should be done "in-the-hoop".

På Måndag länkar jag detta inlägg till BambiSyr - Visa och Berätta.

Designs: #270 Vintage Postcard from Husqvarna Viking
6 D Design Creator is from Husqvarna Viking

3 comments:

  1. Så fin veske du har sydd! Jeg syns "brev" broderiet var veldig fint, og her kan du fantasere om hva slags brev det er. Jeg kom til å tenke på at jeg hadde brevvenner både i Sverige og Finland i barne og ungdomstiden. Gode minner! :-)

    ReplyDelete
  2. Tack. Ja det var på den tiden man skrev brev. I dag är det mest mail och social medier.

    ReplyDelete
  3. Vilken snygg väska du gjort, gillar också de broderierna, de är så användbara..själv har jag använt dom till bla kuddar!

    ReplyDelete