Saturday, August 1, 2015

New Curtains - 1

Det är på tiden att jag förnya några gardiner i huset. De vi haft i vardagsrummet har hängt med många år nu. Inte på grund av mig utan för att andra i huset har svårt för förändringar.
Men när vi var på IKEA senast så såg jag ett tyg som jag verkligen tyckte om så vi köpte hem en provbit som skulle räcka till kappa på ett fönster.
Tänk en sådan tur – även den ”andra personen” tyckte om dem :-)
It's about time I renew some curtains in the house. The ones we had in the living room have been around for many years now. Not because of me, but to others in the house that have hard to accept changes.
But when we were at IKEA last I saw a fabric that I really liked so we bought home a test piece which would be enough for a valance on one window.
Imagine such a luck - even the "other person" liked them :-)
Så idag åkte vi till IKEA igen och köpte tyg så det skulle räcka till ytterligare 4 fönster.
Tyget heter SYSSAN och är ett linneliknande tyg – väldigt vackert.
So today we went to IKEA again and bought the fabric so it would be sufficient to 4 additional windows.
The fabric is called SYSSAN and is a linen-like fabric - very beautiful.
Eftersom jag syr kappor är det många långa längder att sy. En längd var jag till och med tvungen att skarva och det var inte lätt – men jag fick till det hyfsat i alla fall.
Since I sew valances, there are many long seams to sew. One length, I even had to splice and it was not easy - but I got into it pretty good anyway.
Gardinerna syr jag på min Emerald 118. Den tuffar på riktigt bra.
The curtains I sew on my Emerald 118. It’s chugging along really well.
                                                 
Här är en av de två längder jag hittills sytt.
This is one of the two lengths I have so far sewn.

1 comment: