Saturday, November 28, 2015

Warm hearty Mittens

Fleece är varmt och skönt. OK det står inte emot blåst men å andra sidan blåser det ju inte alltid heller även om det regnar och stormar något alldeles förfärligt just nu.
Visst blev de fina mina fleecevantar med ett rött hjärta intui vantarna.
Fleece is nice and warm. OK it does not help against wind but on the other hand, it’s not always windy either even if it rains and storms something really terrible right now.
They sure turned out nice my fleece mittens with a red heart inside the palms. 
När man sätter ihop händerna formas ett hjärta. Nu är jag inte så akrobatisk att jag kan hålla i kameran samtidigt som jag har vantarna på mig och sätta ihop händerna så hjärtat framträder. Så ni får hålla tillgodo med denna bild.
When putting the hands together a heart is formed. Now I'm not so acrobatic I can hold the camera while I have the mittens on my hands and put them together so the heart can be seen. So you will have to do with this image.
Hjärtat görs på fri hand, även om jag klippte till ett pappershjärta och ritade konturer med krita. Det var bara för att få ungefär samma höjd och form.
The heart is done freehand, although I cut a paper heart and drew chalk outlines. It was just to get the same height and shape.
Sedan använde jag min snoddfot och sydde med garnet i konturerna. Jag använde en sicksack söm för att fästa garnet. Kan tillägga att jag sydde mina vantar helt och hållet på min Emerald 118 så det behövs inga jätteavancerade maskiner.
Then I used my Narrow Braid Cord Foot and sewed with the yarn in the outline. I used a zigzag stitch to attach the yarn. Can add that I sewed my mittens entirely on my Emerald 118 so there is no need for really advancved machines.
Sedan är det bara att sy ihop vantarna. För att få en rak kant vid handleden  skar jag med rullkniv och linjal. Sedan fäste jag ytterligare med raksöm ute i kanterna.
Vill ni göra liknande vantar så finns inspirationen här i Husqvarna Vikings ”Holiday kampanj”.
Tycker ni att etiketten är fin? Den och några andra liknande ska jag berätta om i morgon.
Then just stitch the mittens together. To get a straight edge at the wrist I cut off a small portion on top with a rotary cutter and a ruler. Then I secured the straight stitch seam a bit more at the edges.
Would you like to similar mittens, the inspiration is to be found here in the Husqvarna Viking's "Holiday Campaign".
Do you think that the label is pretty? That and a few others I'll tell you about tomorrow.

No comments:

Post a Comment