Sunday, December 27, 2015

A look back on the blog posts during 2015 – part 1


Ytterligare ett år har gått och det har nästan blivit tradition att blicka tillbaka och se vad jag har gjort.
Här får ni några smakprov på vad jag gjort och berättat om under detta år. Jag inser även att detta år har jag lagt väldigt mycket fokus på ”steg-för-steg instruktioner” vilket jag hoppas att ni uppskattat och även provat på.
Another year has passed and it has almost become tradition to look back and see what I've done. 
Here you will get some taste of what I've done and told you about this year. I realize also that this year I have put a lot of focus on "step-by-step instructions" which I hope that you’ve appreciated and even tried.
January

Det här halsbandet har verkligen varit en av mina favoriter. Jag har förvarat det i en mapp när jag haft med mig det till jobbet. Eftersom jag cyklar så har jag inte halsbandet på mig under cykelturen. Men häromveckan upptäckte jag till min stora sorg att jag inte hittar det. Jag har några saker att gå igenom men annars blir det nog att sy ett nytt. Kanske ska jag prova att sätta på en kedja istället för knytsnörena.
This necklace has certainly been one of my favorites. I have kept it in a folder when I had with me to work. Because I, take the bicycle to work I don't wear the necklace while riding the bicycle. But the other week, I discovered to my great regret I cannot find it. I have a few things to go through but otherwise I will have to sew a new one. Maybe I'll try to put on a chain instead of the lace ribbons.

Mer spets blev det i form av en fjäril som jag klistrade på en lampskärm. Den blev så fin och jag beundrar den varje gång jag går förbi den tända lampan.
Vill ni ha några tips på hur man broderar spets så kan ni se det här.
More lace, in the shape of a butterfly that I glued on a Lampshade. It looks so nice and I admire it every time I pass by the light bulb.
If you want some tips on how to make freestanding lace you can see it here.

En grå och trist cardigan piffades upp med lite broderi i form av fjärilar. Ni ser att Januari hade ett tema i form av spets och fjärilar.
Här finns en serie inlägg på hur jag broderade fjärilarna på tröjan.
A gray and dreary cardigan was embellished with some embroidery in the shape of butterflies. You can see that January had a theme in the form of lace and butterflies.

Men det jag ändå är mest stolt över är mina filtsulor med broderi gjort med det nya ”Felting Tool”. Jag gjorde till och med mönstret själv i mitt Embroidery Software genom att modifiera ett motiv.
En annan ”utmaning” är att visa att även med en 180x130 mm båge kan man göra ett par sulor i storlek 41. Jo, man får ”splitta” designen men det är inte svårt och det visar jag också i ”steg-för-steg instruktionen” för dessa filtsulor.
Har ni inte provat att filta med maskin (och om det finns ett sådant tillbehör till er maskin) så måste ni bara göra det.
But what I am most proud of are my felt insoles with embroidery done with the new "Felting Tool ". I even made the pattern itself in my Embroidery Software by modifying a motif.
Another "challenge" was to show that even with a 180x130 mm hoop you can make a pair of insoles in size 41. Well, you do have to "split" the design but it's not difficult and is shown in the "step-by-step instructions" for these felt insoles.
Have you not tried to felt on the machine (and if there is such an accessory for your machine), you just have to try it.

February
Februari var en månad där jag provade på olika saker som att sy heaxgoner på maskin. Inte det lättaste.
February was a month when I tried different things to sew on the machine, like hexagons. Not the easiest.
Sen var det förstås vårens syfestival och där hoppas jag att jag kunde inspirera er med lite bilder – del 1, del 2 och del 3.
Then there was, of course the spring Sewing Festival and I hope that I can inspire you with some pictures – part 1, part 2 and part 3.
March
I mars hade jag en liten ”steg-för-steg instruktion” på handdukar med ägg som man stygnsätter själv i Embroidery Software.
Den fina ägghönan är dock en design från Stickbaer.de
In March, I had a small "step-by-step instruction" on towels with eggs that you make yourself in the Embroidery Software.
The nice egg hen is, however, a design from Stickbaer.de

I mars hade jag även två ”steg-för-steg instruktioner” på stygnsättningar för disktrasor.
En var den jättesöta kaninen i en ”sketch teknik” gjord i 5 D Quilt Design Creator. Ett fantastiskt men lite bortglömt program.
In March, I had two "tutorials" on the stitch setting for dishcloths.
One was the really cute Bunny in a "sketch technology" made in 5 D Quilt Design Creator. An amazing but a bit forgotten program.

Nästa ”steg-för-steg instruktion” blev en för en disktrasa väldigt passande design – nämligen vattendroppar. Ni kan hitta instruktionerna här.
The next “tutorial” became a for a washcloth very suitable design – namely water droplets. You can find the instructions here.

2 comments:

  1. Love your work, Lotta. I don't know how you find time to go to work, create at your computer, write a blog and do the actual sewing. You are an inspiration.

    ReplyDelete
  2. Tack för din länkning och den inspiration du ger oss på Visa och Berätta måmdag!! Kram♥

    ReplyDelete