Monday, December 28, 2015

A look back on the blog posts during 2015 – part 2

April
April var till stor del en månad för en ”steg-för-steg instruktioner” på hur man stygnsätter en grytlapp ITH. Ja, faktiskt två olika grytlappar ingår i den instruktion som är i 12 delar så här har ni möjlighet att lära er en hel del. Instruktionen är för 6 D Embroidery Extra men även om ni har Premier+ så är det inte så stora olikheter utan jag tror att ni kommer kunna följa instruktionen.
April was mainly a month for a "step-by-step instruction" on how to digitize a potholder ITH. Well, actually two potholders are included in the instruction which is in 12 parts so here you have the opportunity to learn a lot. The instruction is for 6 D Embroidery Extra, but even if you have Premier+ it is not so big differences, so I think you will be able to follow the instruction.
Syburk av en syltburk – tänk vad man kan återanvända saker till. Denna urgulliga syburk är en design från ”Stickbaer.de” och den står vid min symaskin hela tiden.
Sewing jar from a jam jar - imagine what you can recycle things. This adorable, sewing jar is a design from "Stickbaer.de" and it stands by my sewing machine all the time.
May
Det första i maj blev en ”steg-för-steg instruktion” på hur man enkelt gör en nåldyna ITH. Det är faktiskt jätteenkelt. Bokstäverna är ifrån ett applikationsalfabet som ni kan läsa om här.
The first in May became a "tutorial" on how to easily make a Pincushion ITH. It's actually really simple. The letters are from an appliqué alphabet you can read about here.
Tyget som jag använde till min nåldyna var ett riktigt romantiskt tyg. Jag är bara ledsen att jag inte köpte mer av det. Men jag sydde i alla fall ett kuddfodral med en mycket genialisk teknik där alla sömmar är gömda.
The fabric that I used for my Pincushion was a really romantic fabric. I'm just sorry that I did not buy more of it. But I sewed a pillow case with a very ingenious technique where all the seams are hidden.
För att följa upp det romantiska temat så broderade jag korsstygnsrosor på bården. Ni kan följa hela sömnaden och broderandet av rosorna där jag även visar hur man delar upp en bård, och sedan via ”alignment marks” sätter hop den igen.
To follow up on the romantic theme so I embroidered cross-stitch roses on the border. You can follow all the sewing and embroidering of the roses where I also show how to split a border, and then via the "alignment marks" put it together again.
Det verkar som jag skulle sova gott i maj eftersom jag även ”förbättrade” ett färdigköpt örngott med en bård. Inspirationen till detta örngott är ett månadsprojekt från Pfaff även om jag använde en annan design.
Romantiskt även det örngottet. Det är kul att göra saker som inte tar alltför lång tid och där man ser ett resultat.
It seems that I would sleep good in May as I also "improved" a ready-made pillowcase with a border. The inspiration for this pillowcase is one of the monthly projects from Pfaff although I used another design.
Also a romantic pillow case. It's fun to do things that do not take too long and which ensure a result.
June
I Juni handlade det mycket om små väskor/necessärer “ITH”, blixtlås och fodral till hörlurar för mobiltelefonen. Den lilla hållaren till hörlurarna har jag förfinat över tiden och ni kommer senare få se den både med tryckknappar och i “fusk”läder senare under året. Men först ut en liten ”steg-för-steginstruktion” där ni får lära er att sy den ”ITH” med kardborrband som också de sätt i ”ITH”.
June was much about small bags "ITH", zippers and earbud cases. The small holder for the cellphone earbuds, I have refined over time and you will see it with both with buttons and "faux" leather later during the year. But first a small "tutorial" where you will learn to sew it "ITH" with Velcro that is also the put in "ITH".

Att sy blixtlås är skrämmande och kanske tycker ni att det mest skrämmande är att stygnsätta linjerna. Men det är faktiskt inte så svårt. Däremot ska jag inte sticka under stol med att man måste vara noggrann – väldigt noggrann – och inte använda metall blixtlås.
Här kan ni se hur jag gick tillväga: 1          2           3            4
Sewing zippers are scary and maybe do you think that the most frightening is to digitize the lines. But it's actually not that hard. However, I will not hide from you that you have to be careful – very thorough – and don't use metal zippers.
Here you can see how I did:         1           2            3           4

No comments:

Post a Comment