Tuesday, December 29, 2015

A look back on the blog posts during 2015 – part 3

July
Juli handlade mycket om olika sömmar och mönster och hur man broderar och använder dem. Sömmar att sy fast blixtlås med användes i det lilla nyckelfodralet och naturligtvis finns en “steg-för-steg instruktion”.
July was a lot about different stitches and patterns and how to use and embroider them. Seams to sew zippers were used in the little key holder case and of course there's a "step-by-step instruction".
Det finns mycket roligt att göra i Embroidery Software och man kan ju göra sin alldeles egna personliga symaskin – på en disktrasa. Här visar jag hur du stygnsätter en symaskin i 6 D Embroidery Software men instruktionen kan även användas i Premier+ Embroidery Software. Det är smärre skillnader men jag tror att ni kommer att kunna följa den ganska enkelt.
There is a lot of fun to do in the Embroidery Software and one can make one’s very own personal sewing machine – on a dishcloth. Here I show how to make a sewing machine in 6 D Embroidery Software but the instruction can also be used in Premier + Embroidery Software. There are minor differences, but I think that you will be able to follow it.
Även en sicksack söm kan användas i broderier och det blir faktiskt riktigt fint. Här i en disktrasa med en ”steg-för-steg instruktion”.
Even a zigzag seam can be used in an embroidery design and it actually looks quite good. Here in a wash cloth with a "step-by-step instruction".
August
Augusti gick i heminredningens tecken. Gardiner till vardagsrummet i ett urhäftigt tyg köpt på IKEA. Det är sällan som man blir så nöjd som jag blev över dessa. Här ser ni hur de blev till: Del 1 och  Del 2.
August was about Home Interior projects. Curtains for the living room in an awesome fabric purchased at IKEA. It is rarely that you get so happy that I was with them. Here you can see how they got to: part 1 and part 2.
Över 40 meter raksöm räknade jag ut att jag sydde på gardinerna till sonens rum.
Over 40 metres straight stitch seams I figured that I sewed on the curtains for my son's room.
Kuddar är ju en väldigt dekorativ inredningsdetalj som kan lyfta ett helt rum. Jag köpte två färdiga kuddfodral på IKEA och sedan dekorerade jag med ett ton-i-ton broderi. Snyggt och färgen matchade gardinerna perfekt. Här kan ni se kuddarna.
Pillows are a very decorative interior detail that can lift an entire room. I bought two ready-made cushion covers at IKEA, and then decorated them with a tone-on-tone embroidery. Neat and the color matched the curtains perfectly. Here you can see the pillows.
Sedan gav jag mig i kast med en av de största utmaningar jag gjort nämligen att ”splitta” en gigantiskt stor fjäril som även var vadderad. Kul och skrämmande men vilken glädje när jag var klar och faktiskt hade lyckats. Vill ni se hur hela den resan var så kan ni klicka på den här länken.
Then I started with one of the biggest challenges I've done which is to "split" a gigantic large butterfly which was padded. Fun and scary but what a joy when I was done and had actually succeeded. Do you want to see the whole of the journey you can click on this link.
September
I slutet av Augusti och början av September när sommaren började lida mot sitt slut så gick jag runt i trädgården och hämtade inspiration. Den vackra gula blomman - jag skannade in den och stygnsatte konturerna.
At the end of August and beginning of September when summer began suffering to an end, I walked around in the garden for inspiration. The beautiful yellow flower - I scanned it and digitized outlines.
Sedan sydde jag den på en liten väska nästan ”ITH”. Jag sydde allt utom att sätta i blixtlåset och sy sidsömmarna. Men alla detaljer och mönsterdelar syddes ”ITH”.  Ni kan se en ”steg-för-steg instruktion” genom att klicka på den här länken.
Then I sewed it on a small bag almost "ITH". I sewed everything but putting in the zipper and sew the side seams. But all the details and pattern parts were sewn "ITH".  You can see a "step-by-step instruction" by clicking on this link.
Tänk att man kan få inspiration genom kaffe :-) Så pass att man stygnsätter två små muggunderlägg ITH. En ”steg-för-steg instruktion” finner ni genom att klicka på denna länk.
Just imagine that you can get inspired by coffee:-) So much that you digitize two small mug coasters ITH. A "step-by-step instruction", you will find by clicking onthis link.
Inte tänker man att skosnören är något man syr. Men jag hittade ett så inspirerande blogginlägg att jag bara var tvungen att prova och resultatet blev över förväntan. Här är ett par röda.
No one thinks that shoe laces are something you sew. But I found the most inspiring blog post that I just had to try and the result was above expectations. Here are a couple of red.
Sen var det bara att fortsätt och det andra paret skosnören blev grå. Kul och nästan beroendeframkallande. Ni måste bara prova. Länkar finns i mina inlägg.

Then it was just to continue and the other pair of shoe laces became gray. Fun and almost addictive. You just have to try. Links are in my blog posts.

No comments:

Post a Comment