Monday, December 7, 2015

Christmas Potholder - 1

I går blev det lite julpyntande och jag började på min julgrytlapp. Först ut är den ”vas/ampel” jag har hängande i köket. Jag fick för mig att det skulle kunna vara fint att lägga i lite röda julkulor och jag är mycket nöjd med resultatet.
Yesterday I decorated a bit more for Christmas and I started on my Christmas potholder. First is the "vase / trellises" I have hanging in the kitchen. I thought it would be nice to put in some red Christmas balls and I am very happy with the result.
Sedan började jag sy på grytlappen jag berättade om igår. Jag kommer använda vackra men hemskt opraktiska färger. Men varför ska man alltid tänka praktiskt så därför kommer den bli vit och röd.
Then I started sewing the potholder I told you about yesterday. I will use beautiful but terribly impractical colors. But why should you always consider practical so therefore it will be white and red.
Efterson jag gillar att göra saker så mycket som möjligt “ITH” (in-the-hoop) så kommer jag att lägga till två stycken ”Basting Lines” (tråckelramar) som går runt själva brodérområdets ytterkanter, i detta fall 200x200 mm. Men har man en maskin som kan sy en sådan ”tråckelram” så kan man naturligtvis använda den också. Den första håller fast det övre tyglagret och vadden avsedd för grytlappar. I detta fall har jag valt att ha en stygnlängd på ca 3.5-4 mm.
Since I like to do things as much as possible "ITH" (in-the-hoop), I will add two "Basting Lines" that goes around the embroidery area's boundary, in this case 200x200 mm. But if you have a machine that can sew such a "Basting Line" you can of course use it well. The first holds the upper layers of fabric and batting meant for potholders. In this case I have chosen to have a stitch length of about 3.5-4 mm.
Här ser ni det vackra mönstret som växer fram. Jag blev så himla glad att detta broderi i två olika versioner som jag beundrat på Sy Festivalen ingick som sk. ”Freebies”.
Here you see the beautiful patterns appear. I was so happy that this embroidery in two different versions that I admired the Sewing Festival was included as "Freebies".

No comments:

Post a Comment