Saturday, January 9, 2016

Using every bit of fabric

 

Nu ska jag ju inte överdriva och säga att jag spar av varenda liten tygbit. Jag vet att det finns de som inte slänger något som är under 1 inch.
Men när jag sydde mitt andra par fleecevantar så fick jag över en remsa som jag fick för mig att göra något roligt med. Roligt, ja vad är det? Det kan vi säkert diskutera i all oändlighet, men jag tyckte att ett par små fleeceblommor skulle vara trevligt att göra.
Now I will not exaggerate and say that I save every small piece of fabric. I know there are those who don't throw away anything that is less than 1 inch.
But when I sewed my second pair of fleece mittens I got a strip left that I thought I would do something fun with. Fun, well what is that? The we can certainly discuss endlessly, but I thought a couple of small fleece flowers would be nice to do.
Sedan är det säkert så med er också att ni har vissa designs som ni använder många gånger och ständigt återkommer till. En av mina favoriter är den här blomman som egentligen är till för en applikation men är jättefin att sy på tyg också, eller som i detta fall fleece. Jag ska tillägga att jag gjort dessa på fleece förut och vet att det blev hur bra som helst. Tyvärr har jag dem inte kvar så det blir ju bra att göra ett par nya.
Then, it is certainly so with you also that you have some designs that you use many times and always come back to. One of my favorites is this flower which really is for an appliqué but look great to sew on fabric as well, or as in this case, fleece. I'll add that I made these with the fleece before and know that it was really very good. Unfortunately, I don’t have them so it will be good to make a few new ones.
Två blommor fick jag som sagt ut och jag sydde på en baksida av filt så de kan användas som brosch eller som en dekoration på en mössa eller kanske ett sadelöverdrag? Ja här är det bara er egen fantasi och smak som sätter stopp.
Two flowers I could make and I sewed a layer on the back of the fleece so they can be used as a brooch or as a decoration on a cap or on a seat cover? Well here it is only your own imagination and taste that puts an end.
Vill ni veta hur ni syr dem så kan ni se på de inlägg jag gjorde 2013.
Do you want to know how you sew them you can read the posts I made in 2013.
Del1                                               Del 2
Den här gången gjorde jag däremot en liten annan variant och det var att jag utnyttjade Quilt Block Wizard i Premier+ Embroidery Software för att lägga till en söm i konturen av satinlinjen. Då blev de ju verkligen helt ”in-the-hoop”. Här kan ni se hur man gör detta
This time, however, I made a little different version and it was that I used the Quilt Block Wizard in Premier+ Embroidery Software to add a seam in the contour of the satin line. Then, they were really completely "in-the-hoop". Here you can see how to do this.

Embroidery Collection - #255, Small Square Hoop Embroideries - Husqvarna Viking
Premier+ Ultra (Embroidery Software) is from Husqvarna Viking

No comments:

Post a Comment