Sunday, February 28, 2016

Eggs in the grass - 3


Nu har jag sytt färdigt den lilla söta grytlappen. Den blev faktiskt mycket annorlunda än jag tänkt mig – nästan så söt att man skulle sytt ett litet barntäcke med de söta kaninerna i varje ruta :-)


Now I have finished sewing the small cute potholder. It actually became much different than I expected - almost as sweet as you'd sewn a baby quilt with the cute rabbits in each square :-)


Jag är också väldigt nöjd med hur mitt lilla ”Motif” av ett ägg syddes ut. Den fick ju bli bården på den här grytlappen.
I’m also very pleased with how my little "Motif" of an egg was sewn out. It became the border on this potholder.

Att använda just linne i kombination med quilttyger ger en känsla av det råa i en finstämd kombination med det ljuva.
Using linen combined with quilt fabrics gives a feeling of the raw in a subtle combination of the fragile.

Hängaren är väldigt enkel och för att ge den en lite roligare touch så vek jag den till en spets och sydde sedan fast toppen med en raksöm.

The hanger is very simple and to give it a little more fun touch I turned it to a point and then sewed the top with a straight stitch.

Grytlappens basmönster stygnsatte jag i Premier+ Ultra Create. Det är absolut inget svårt utan bara raka linjer och fyrkanter. Mittendelen använde jag min absoluta favorit ”Quilt Block Wizard” för att göra ett quiltmönster runt kaninen. Har ni aldrig provat den så gör det – den är fantastisk.
The basic potholder design was digitized in Premier+ Ultra Create. It is actually very easy, just straight lines and squares. For the center part I used my absolute favorite "Quilt Block Wizard" to make a quilt pattern around the rabbit. Have you never tried it then do - it's fantastic.

Eftersom jag gjort grytlappen till 98% in the hoop så fick de sista 2% bli dels igen klistringen av vändöppningen samt en söm runt mittdelen för att även ”quilta samman” baktycket på grytlappen.
Since I made the potholder to 98% in the hoop the last 2% became gluing of the turn opening and a seam around the center part to "quilt together" the backing fabric with the rest of the potholder.

Premier+ Embroidery Software is from Husqvarna Viking
Designs: Happy Hasis from Stickbaer.de

3 comments:

  1. Din grytlapp med kaninen på är verkligen söt.
    Och jag är enig med Dig om att "den hade gjort sig" bra på ett babytäcke också.

    Dollandesign

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Dollan. Ja den blev verkligen "sockersöt"

      Lotta

      Delete