Tuesday, June 7, 2016

Black and White skirt, more contrasts - 1

Nej, även om min andra kjol var häftig så blev det ett stort nej från min man och son att ha den till vardags. Därför så beslutade jag mig för att sy ytterligare en svart-vit kjol men denna gång med ett lite neutralare mönster.
No, although my second skirt was cool so it was a big no from my husband and son to have it in everyday life. Therefore, I decided to sew another black-white skirt, but this time with a little more neutral pattern.
Jag letade länge och väl innan jag fastnade för ett mönster från ett äldre Husqvarna Viking brodérkort - #205 Black White ArtDet är väldigt många stygn, ca +45 000, per broderi, så den kommer ta ett tag att sy men jag tror att broderiet kommer att bli ganska ”maffigt”. För att se om broderiet kunde optimeras lite så öppnade jag designen i Premier+ Modify och använde mig av funktionen Stitch Optimizer - och vips så försvann ca 3300 stygn.
Modellen på kjolen är samma som jag sytt här i vitt och svart och här i ett enkelt svartvitt mönstrat tyg (från IKEA). Via de länkarna kommer ni till steg-för-steg instruktionerna hur ni syr kjolen. Ni kommer även få en del små tips som jag tycker är bra. Kom ihåg det finns många sätt att göra samma sak på och var och en måste själv bestämma vad som passar bäst.
I looked long and hard before I settled on a pattern from an old Husqvarna Viking embroidery card - # 205 Black White ArtThere are so many stitches, +45 000, per embroidery, so it will take a while to sew but I think the embroidery will be quite "pompous". To see if I could "optimize" the embroidery I took it into Premier+ Modify and used the function Stitch Optimizer - and then it removed approx. 3300 stitches.
The model of the skirt is the same that I sewed here in white and black and this one in a simple black and white patterned fabric (from IKEA). Via the links you reach the step-by-step instructions how to sew the skirt. You will also get some tips that I think are good. Remember, there are many ways to do the same thing and each person must decide what is best.
Min tanke är att sy vitt på svart och svart på vitt. I ett sådant här läge är Smart Save, som finns på min Designer Diamond, är bra att ha. Det kommer inte alltid fungera att sy 45000 stygn på en gång. Naturligtvis kan man även skriva upp vilket stygn man slutar på. Vanligtvis brukar jag skriva stygnnumret på en post-it lapp och fästa på min maskin. Ett litet tips är att sy färdigt en sekvens så man inte slutar och börjar på i en linje eller satinsöm eller liknande. Man kommer ju faktiskt att göra ett trådklipp.
My idea is to sew white on black and black on white. In this mode, Smart Save, as is on my Designer Diamond, is good to have. There will not always be time to sew all 45000 stitches at once. Of course one can also write the number of the stitch where you stop. Normally I have a post-it note that I put on my machine. A little tip is to sew the finished sequence so you do not stop and start on a line or satin seam or similar. You will actually make a thread cut.
Ett tips – när man syr väldigt stygnintensiva broderier är det bra att ha spolat upp undertråd så man har till hands.
A tip – when you sew stitch intensive embroidery, it is good to wind several bobbins so you have at hand.
Jag har använt ett mellanlägg som är lite halvt genomskinligt och det är ett sådant man klipper bort.
I have been using a stabilizer that is half-transparent and it is such you cut away.
Jag tycker faktiskt att blommorna på kjolen är ganska tuffa – det blir en kontrast till de ljuva rosorna …
I really think the flowers on the skirt are pretty cool – the contrast becomes so obvious when you compare with the sweet roses …
… och den mjuka väldoftande kaprifolen.
… and the soft aromatic honeysuckle.
Getingen med sin karakteristiska gul-svarta kropp är också den en kontrast.
The wasp with its characteristic yellow-black body is also a contrast.
Design: Black and White Art design collection from Husqvarna Viking
Software: Premier+ Modify is from Husqvarna Viking
Fabric: MINNA from IKEA

No comments:

Post a Comment