Monday, June 20, 2016

PDF pattern for a dress – part 1

Nu har jag för första gången (nja, andra då) köpt ett PDF mönster som man kan ladda ner och skriva ut.
Jag har nämligen börjar en prenumeration på en digital tidning Seamwork som jag hittade via Colette Patterns.
I det senaste numret fanns en länk till det PDF mönster jag nu köpt, nämligen Colfax klänningen. Ni hittar den på True Bias Patterns.
I hennes blogg finns även en Sew-a-long för den klänningen. Jag tänkte provsy klänningen i ett enkelt bomullstyg för att se hur den blir och blir den bra så kommer jag köpa ett tunt fint linnetyg jag sett.
I have now for the first time (well, second then) bought a PDF pattern you can download and print at home.
Indeed, I begun a subscription to a digital magazine Seamwork I found via Colette Patterns.
In the latest issue there was a link to the PDF pattern I have now bought, namely the Colfax dress. You can find it at True Bias Patterns.
Her blog is also a Sew-a-long for the dress. I was going to test sew the dress in a simple cotton fabric to see how it turns out and if it becomes good, I will buy a thin fine linen I've seen.
En annan bra sak med att provsy något man kanske inte vill offra ett dyrare tyg på är om man vill göra lite ändringar och det vill jag göra på halsringningen.
Visst är det underbart med all den teknik som finns idag? Jag tänker bara tillbaka ca 25 år när jag fick beställa utländska böcker via bokhandeln. Mönster fanns de som tygbutikerna hade. Men idag är hela världen på tangentbordet vid datorn.
När jag printat ut alla sidorna så ”sydde jag ihop” mitt lilla häfte med instruktionerna.
Att sätt ihop mönstret var lätt som en plätt och jag gillar faktiskt att mönsterdelarna är lite stabilare.
Another good thing to test sew something you may not want to sacrifice a more expensive fabric on is if you want to make some changes and that I want to do at the neckline.
Isn’t it wonderful with all the technology available today? I just think back about 25 years when I got to order foreign books through bookshops. Patterns were those that were in the fabric stores. But today the whole world is on the keyboard of the computer.
As I have printed out all the pages I "sew together" my little booklet with instructions.
To assemble the pattern was easy as pie, and I like the fact that the pattern portions are a bit more stable.


No comments:

Post a Comment