Monday, August 8, 2016

Manipulate text into shapes - 1


Jag har sagt det förut och säger det igen. Text är en underskattad broderi design. Inte nog med att det kan vara mycket effektfullt med text som broderi så kan man även fylla olika former med text. Detta är ganska vanligt i bildbearbetningsprogram och det finns brodérprogram som kan göra detta. Nu kan man ju även välja att göra det manuellt som jag gjort i Premier+ Extra.
Jag inser nu hur bra detta program är med sitt VP4 format där jag kan spara och sedan gå tillbaka och ändra position, form, font och om den ska vara rak eller kurvad. Jag är på intet sätt fullärd i detta men ju mer man övar ju bättre går det och nu tycker jag inte att den otroligt vackra kudde jag såg på förra Syfestivalen verkar ”så skrämmande” längre. Övning get färdighet!
I've said it before and say it again. Text is an underrated embroidery design. Not only it can be very effective with text as embroidery, you can also fill shapes with text. This is quite common in image processing software and there are Embroidery Software that can do similar. Now one can also choose to do it manually as I did in the Premier+ Extra.
I now realize how good this program is with its VP4 format where I can store and then go back and change the position, shape, font, and whether it should be straight or curved. I am by no means fully learned in this technique but the more you practice, the better you can and now I do not think the incredibly beautiful pillow I saw at last Sewing Festival seem “so scary” anymore. Practice makes perfect!


Premier+ Extra is from Husqvarna Viking

2 comments: