Monday, October 31, 2016

Sewing Festival Autumn 2016 – 5

Under ett par år nu så har det varit mycket populärt med garn och intresset verkar definitivt hålla i sig för det blir bara mer och mer. När jag var i 20 års åldern så var det också jättepopulärt men sedan försvann det ett tag. I detta avsnitt av min rapport från Syfestivalen hösten 2016 så kommer ni få se en hel del stickat.
For a few years now, it has been very popular with yarn and the interest seems to definitely hold on as it just gets more and more. When I was in my 20's, it was also very popular but then disappeared for a while. In this part of my report from the Syfestivalen the fall 2016 you will get to see a lot of knitting.
Det som slog mig var att det var väldigt mycket ull på mässan och man lade det och garn i pappsäckar för att verkligen understryka det naturliga och back to basic. Det fanns även färgad ull.
What struck me was that it was very much wool at the fair and they had put it in paper bags to emphasize the natural and back to basic. There was also wool that was colored.
Även garnnystan var mycket mer displayade som i långa härvor.
Even the balls of yarn were much more displayade as long skeins.
Eller så låg även de i stora papperssäckar. Väldigt mycket var ullgarn.
Or they were put in large paper bags. Very much was wool.
Jag köpte en låda från 101 idéer med ett par garnnystan, stickor, tråd och filtkulor.
I bought a box from 101 ideas with a few ball of yarn, knitting needles, thread and felt balls.
Här är det underbara garnet från Fingerfärda jag pratade om i förrgår.
Here is the wonderful yarn from Fingerfärda I was talking about the other day.
Alpacka är ett fantastiskt mjukt och fint garn och Alpacka of Sweden var där i år också. Titta bara på deras fina produkter.
Alpaca is a wonderful soft and fine yarn and Alpacka of Sweden was there this year as well. Just look at their fine products.
Tröjor
Sweaters
Tröjor med sjalar
Sweaters with shawls
Sjalar fanns det en hel del av, se bara så fina de är.
Shawls were quite a few of, just look so beautiful they are.
En lite tjockare stickad sjal av ull med en vacker knapp som fäster den.
A slightly thicker knitted wool shawl with a beautiful button that attaches to it.
Handledvärmare och mössor är bra till vintern.
Wrist warmers and hats are great for the winter.
Vid Gudruns ullbod så fanns alla dessa vackra ullvantar, de var ännu finare i verkligheten än vad som framgår av bilden. Jag tror att det var Merinoull om jag inte missminner mig.
By Gudrun's ullbod so there were all these beautiful wool mittens, they look even better in reality than in the picture. I think it was the Merino Wool if I remember correctly.
Där fanns även spinnrockar för att kunna spinna sitt eget garn av ull.
There were even spin coats in order to spin yout own yarn of wool.
Titta bara på detta jättetjocka garn med de största stickor jag sett. Annars var bambustickor väldigt populärt.
Just look at this really thick yarn with the greatest knitting needles I've seen. Otherwise it seemed like Bamboo knitting needle was what was popular.
Solkustens Spinnverkstad hade helt underbara garner av svensk ull som de spinner. Här färgar man inte garnet utan låter dess naturliga vackra färg framhävas.
Solkustens Spinnverkstad has absolutely wonderful yarns of Swedish wool they spin. Here, they do not color the yarn rather letting its natural beautiful color be highlighted.
Jag var jättefascinerad av det vackra täcket.
I was really fascinated by the beautiful blanket.
De hade även många fina tröjor uppstickade
They also had many fine knitted sweaters on display.
Den här tröjan med mössa påminde mig om det man såg barn förr i tiden ha på vintrarna. Tröja och mössa. Frös man inte då?
This sweater with hat reminded me of what we saw children in the past have in the winter. Sweater and hat. Did they not freeze then?

Eftersom det är måndag länkar jag till BambiSyr

No comments:

Post a Comment