Thursday, November 17, 2016

Warm, cozy and stylish – 1

Det är kallt även om det inte är så många minusgrader, men det är rått – riktigt rått.
Därför så fick jag för mig att jag skulle sy något värmande, gosigt men ändå ”stilfullt”.
Eftersom jag tänkt att använda en naturvit fleecepläd från IKEA jag haft liggande så ska jag bara brodera på den och då får det blir svarta ägg i ett enkelt sketchliknande mönster. Det är från ett av mina favoritkort – Mega Decor #178 från Husqvarna Viking. Jag mätte och markerade ut var jag skulle placera mina fyra omgångar av ”ägg”.
It is cold even though it is not so many degrees below zero, but it is really damp and chilly.
That's why I decided that I might sew something warm, cuddly yet "stylish".
Because I meant to use a natural white fleece throw from IKEA I had around I'll just embroider something on it and then it will be some black eggs in a simple sketch like pattern. It is from one of my favorite cards  Mega Decor #178 from Husqvarna Viking. I measured and marked where I should place my four rounds of "eggs".
Ibland får man bara för sig att prova någonting tokigt. Jag skulle passa in bågen på fleecen och ville inte ha mellanlägg i bågen. Men att få den övre bågen att ligga still i rätt position på den sladdriga fleecen var inte det lättaste. Då slog det mig – magneter.
Sometimes you get just to try something crazy. I would fit into the hoop on the fleece and wouldn’t have stabilizer in the hoop. But getting the inner hoop to lie still in the correct position on the slippery fleece was not the easiest. Then it hit me – magnets. 

Jag la en magnet ovan på den inre bågen som jag placerade på fleecen där den skulle vara. Sedan lyfte jag försiktigt på fleecen och förde in ytterligare en magnet. Man kan ju göra tvärtom också. Jag kunde då hålla fast tyget och skjuta in den yttre bågen och tyget låg på plats.  Sedan tog jag bort magneterna efter att jag spänt fast fleecen och innan jag skulle brodera. Ibland kan det vara bra att vara lite “tokig” :-)
Fortsättning följer …

I added a magnet above on the inner hoop which I placed on the fleece, where it would be. Then I gently lifted on the fleece, and brought in an additional magnet. You can do the opposite too. I could then hold the fabric in place and insert the outer hoop, and the fabric was lying in place. Then I removed the magnets after I had hooped it and before I started the embroidery. Sometimes it can be good to be a little "crazy":-)
To be continued …

No comments:

Post a Comment