Monday, December 12, 2016

Angels – 4


Nu har jag sytt färdigt grytlappen med den fina ängeln
Så här ser det ut på framsidan.
Now I have finished sewing the potholder with the cute angel.
 Here is how it looks on the front.

Här är baksidan. Jag har använt samma tråd som undertråd.

Here is the reverse side. I have used the same thread in the bobbin.

Jag viker undan tyget på baksidan och fäster med tejp.
I fold away the fabric on the back and attach with tape.

Sedan skär jag av sömsmånen om ca 1 cm – gärna någon millimeter eller 2 mindre.
Then I cut off the seam allowance of 1 cm - preferably a millimeter or two less.

Stryk sedan bakstycket. Vik över och måtta hur mycket större bakstycket ska skäras för att den övervikta kanten ska se snygg ut.
Then I iron the backing piece. Fold over and measure how much bigger the backing should be cut for the folded edge should look good.

Där kommer jag även återanvända en bit av bomullsbandet som hängare.



There I will also reuse a piece of the cotton strap as hanger.

Slutligen sicksackar jag fast den vikta kanten. Eftersom linne är ett väldigt rörligt material och jag tror att en raksöm bara skulle förstärka det.

Finally, I zigzag the folded edge. Because linen is a very "movable" fabric I think a straight stitch would only reinforce it.

Idag snöar det men det är plusgrader så det kommer bara blir geggigt.

Today it's snowing, but there are above zero so it will only get gooey.


Designs: Weihnachts Freebie 2 – Doodle -Engel from  Stickbaer.de

No comments:

Post a Comment