Friday, December 30, 2016

Looking back on 2016 - 3

September ägnades åt att sy sulor, denna gång ifrån ett färdigt mönster.
September was devoted to stitch insoles, this time from a complete pattern.
Sedan gjorde jag en liten variant på min grytlapp som gjordes av stuvbitar jag köpt på IKEA.
Then I made a slight variation on my pot holder made of scrap pieces I bought at IKEA.
Jag jobbar vidare med klänningar som jag piffar till. Eftersom jag köpt många på rea så blir det extra roligt att göra dem precis som jag vill. Här är en 60 tals inspirerad klänning som var för kort.
I continue to work with dresses that I add embellishments to. Because I bought a lot on sale it will be extra fun to make them just as I want them to be. This is a 60 's inspired dress that was too short.
Oktober var naturligtvis månaden för höstens syfestival och som vanligt fotograferade jag och skrev några inlägg om mina intryck.
October was also the month for this Autumn’s Sewing Festival and as usual I photographed and wrote a few posts about my impressions.
Men oktober var också månaden min son flyttade och naturligtvis sydde jag gärna kuddfodral och gardiner till honom. Det blev en hel del saker och jag passade på att testa olika tekniker bland annat broderade knapphål. Mer perfekt än så blir det inte. Har ni aldrig provat så gör det.
But October was also the month when my son moved and of course I helped him by sewing pillow covers and curtains. There were lots of things and I took the opportunity to test various techniques including embroidered buttonholes. More perfect than that is not possible. Have you never tried - you must.
Att tänka utanför boxen är en sak som är bra inom sömnad. Se här när jag skulle reparera ett trasigt blixtlås..
Thinking outside the box is a good thing in sewing. Look here when I repair a broken zipper.
November – nu är det bara två månade kvar på året och jag börjar komma i julstämning. Det är också bra att börja förbereda små presenter som dessa fantastiska hållare i konstskinn för hörlurar till mobiltelefonen.
November - now it is only two month left in this year and I'm starting to get the Christmas spirit. It is also good to start preparing small gifts like these fabulous holder in synthetic leather for headphones to a mobile phone.

Korsstygn var trenden i november. Jag gjorde en hel del trevliga små saker som broderade disktrasor med korsstygn.
Cross stitch was the trend in November. I did a lot of nice little things like embroidered dish cloths with cross stitch.



Handdukar är väldigt tacksamt att brodera med korsstygn – speciellt linnehanddukar.
Towels are very rewarding to embroider in cross stitch - especially linen towels.

Små julprydnader är också väldigt kul att göra – jag gillar saker som inte tar all evighet att färdigställa
Small Christmas ornaments are also very fun to do – I like things that don't take forever to complete

Ibland gör man saker som blir riktiga favoriter. Denna poncho är ett sådant exempel.
Sometimes you do things that turn out to be real favorites. This poncho is such an example.
I december blev det väldigt mycket jul och väldigt mycket spets – jag hittade jättesöta ljuslyktor som jag broderade, men även ett halsband av spets.
In December, it was much Christmas and a lot of lace – I found really cute candle holders that I embroidered, but also a necklace of lace.
December blev nog änglarnas månad. Det blev en ängel på engrytlapp med modifierat quiltmönster av änglar.
December was probably the angels' month. It became an Angel on a Potholder with a modified quilt pattern of angels.
Sedan hittade jag en blogg där det fanns gratismönster på dessa vackra röda julhjärtan samt även granar.
Then I found a blog where there were free patterns on these beautiful red Christmas hearts and trees.
Men det blev kläder och sydda smycken även i december. En färdigköpt randig klänning piffades upp med en applikationsblomma.
But I made some cloths and sewn jewelry in December as well. A ready-made striped dress embellished up with an appliqué.
Till den klänningen sydde jag ett matchande halsband. Perfekt match. Jag hoppas att ni fått en liten sammanfattning av vad jag gjort och visat upp i bloggen under 2016.

For that dress I sewed a matching necklace. Perfect match. I hope you got a little summary of what I've done and shown in the blog in 2016.

No comments:

Post a Comment