Thursday, December 22, 2016

The striped dress with an appliqué flower

Att brodera på en klänning som är i jersey och dessutom färdigköpt gör att man inte har så mycket manöverutrymme. Därför måste man ”sitta barnvakt” åt symaskinen så det inte händer något. Nu gick det väldigt bra och allt löpte på som det skulle. Inte ett endaste trådbrott. Här ser ni klänningen. Visst blev den fin?
To embroider a dress that is in Jersey and furthermore bought ready-made means that you do not have much room to maneuver. Therefore, one must "babysit" the sewing machine so nothing happens. It went very well and everything ran on as it should. Not one single thread break. Here you see the dress. Doesn't it look fine?
När man ska sy i svåra material är det viktigt att man är noga med material på mellanlägg och även tar sig lite extra tid att passa in tyget på mellanlägget. Jag använde faktiskt limstift och lät klänningen torka lite på mellanlägget. Likaså gjorde jag med jerseytyget för applikationen. När jag nogsamt satt fast bågen i maskinen och kollat fem gånger extra :-) att inget tyg låg under bågen, så använde jag mig av en tråckelsömsram för att ytterligare fixera allt i bågen.
When sewing in difficult materials, it is important to be careful with the material on the stabilizer and even take a little extra time to place and secure the fabric to the stabilizer. I used glue stick and let the dress dry onto the stabilizer. Likewise, I made the same with the appliqué in jersey fabric. When I carefully had put the hoop into the machine and checked five times extra :-) that no fabric was under the hoop, I used a basting stitch function to further fix everything in the hoop.
Därefter var det bara att börja sy – med ett övervakande öga.
Then it was time to start sewing - with a supervisory eye.
Framsidan blev jättefin och jag sydde faktiskt med vanlig sytråd för att få en mattare aningen tjockare yta.
The front turned out nice and I sewed with sewing thread to get the matte slightly thicker surface.
Baksidan blev också jättefin och här ser ni den typ av mellanlägg jag använde, ett som sitter kvar och samtidigt är lite ”perforerat” och aningen genomskinligt så det syns inte igenom och är inte för stelt eller tjockt. Perfekt med andra ord :-)
The back also turned out nice and here you see the kind of stabilizer I used, one that stays at the same time is a little "perforated" and slightly transparent so it cannot be seen through and is not too stiff or too thick. Perfect, in other words :-)
Blomman är placerad aningen åt sidan från mitten för att hamna mitt på ena låret. Jag provade framför spegeln med klänningen på och satte ett kors med tejp för att markera vad jag ville ha mitten av blomman.
The flower is positioned slightly to the side from the middle to end up in the middle of one thigh. I tried in front of the mirror with the dress on and put a cross with tape to mark where I wanted the middle of the flower.
I morgon ska ni få se det halsband jag visade en pre-view av häromdagen och hur fint och välmatchat det blev mot klänningen. Jag kan tillägga att jag fick många beundrande kommentarer över min ”uppfiffade” outfit.
Tomorrow you will see the necklace I showed a pre-view of the other day and how nice and well-matched, it was with the dress. I got many admiring comments about my "embellished" outfit.

No comments:

Post a Comment