Saturday, February 25, 2017

Potholder ” All you need…” - 4

Nu är det dags att ta pusselbit nummer 2 och addera till den första ni fick i går. Idag tänkte jag nämligen visa hur ni syr de linjer vi gjorde igår. Mina tygbitar ligger redo.

Now is the time to take the piece of the puzzle number 2 and add to the first you had yesterday. Today I will show how you sew the lines we did yesterday. My fabric pieces are cut and ready to use.

1.    Det första vi ska göra är att ta fram en broderbåge som är 200x200 mm och spänna mellanlägg i den. Jag valde ett mjukt ”cut-away” mellanlägg.

2.    Därefter så placerar jag ett lager vadd som klarar värme och ovanpå det tyget som ska vara på ovansidan.
1.    The first thing we'll do is bring up a hoop which is 200 x 200 mm and hoop a stabilizer. I chose a soft "cut-away" stabilizer.
2.    Then I put a layer of batting that can withstand heat and on top of that  the fabric that will be on top.

3.   Första färgen som sys är den linje som går runt brodérytans område (200x200 mm).
3.    First color to be sewn is the line that goes around the embroidery area (200 x 200 mm).


4.    Därefter sys själva broderiet ”All you need”.

4.    Then the embroidery itself, "All you need", is stitched.

5.   När det är klart så tar jag brodérbågen från maskinen och klipper lite hoppstygn. Sedan placerar jag den tygbit jag har som är 200x200 mm i kvadraten som syns på baksidan. Här är lämpligt att använda limstift samt även några tejpbitar.

5.    Once finished I will take the hoop from the machine and cut some jump stitches. Then I place the piece of fabric I have that is 200x200 mm in the square that appears on the back. It is advisable to use glue stick and even a few pieces of tape.

6.    Nu ska den andra kvadraten som vi satte 5 mm från den första kvadratens kanter sys. Den kommer att fästa bakstycket på grytlappen. Eftersom jag även hade den tredje kvadraten i samma färg så kommer även sicksacken att sys.
6.    Now the second square we put 5 mm from the edges of the first square will be sewn. It will attach the back cover of the pot holder. Since I also had the third square of the same color the zigzag will also be sewn.

7.    Nu är faktiskt grytlappen klar. Det som återstår är att skära kanterna utanför sicksacken och däreftersy fast kantremsa och hängare. Det gör ni på valfritt sätt. Jag väljer att sy på maskin.

7.    Now the potholder is actually finished. What remains is to cut along the edges of the zigzag and then sew the binding and the hanger. You can make it the way you want. I choose to sew on the machine.

Trevlig present eller bara en färgklick i köket.

Nice gift or just a splash of color in the kitchen.

No comments:

Post a Comment