Monday, May 8, 2017

Dream Big - 2


Stora broderier nästan i all oändlighet tror jag att många av oss som maskinbroderar drömmer om. Jag håller med om att en 10x10 broderbåge limiterar möjligheterna en aning även om många designs man syr faktiskt är i bågarna 100x100 mm, 130x180 mm samt min favoritstorlek som är 200x200 mm. (Visst går det med lite ihärdighet att dela upp många designs även i 100x100 samt 130x180 mm bågarna.)

Large embroideries almost indefinitely, I think many of us as machine embroiderers dream about. I agree that a 100x100 mm embroidery hoop limits the possibilities slightly, even though many designs are actually sewn in the hoops 100x100 mm, 130x180 mm and my favorite size 200x200 mm. (Certainly, it's a bit diligent to divide many designs to fit in 100x100 and 130x180 mm hoops but definitively possible.)

Men det ultimata är nog ändå att kunna ha en båge som är ca 200x260 mm eller rent av 360x200 mm. Då har man väldigt många möjligheter.På mina tidigare maskiner var den stora bågstorleken 150x240 mm och det finns ju en del maskiner som har den storleken idag också – faktum är att det inte är en så tokig storlek – den är faktiskt ganska stor och ger också väldigt mycket möjligheter – om man kan tänka sig att SPLITTA när man ska sy stort.  Man får lägga några minuter på detta i sitt Embroidery Software Jag ska visa er hur enkelt det är – ingen jätteutförlig anvisning utan det finns jättebra ”klasser” på exempelvis Craftsy som man kan se och som är riktigt, riktigt bra.
But the ultimate is probably still to have a hoop that is about 200x260 mm or 360x200 mm. Then you have very many opportunities.On my other older machine, the large hoop size is 150x240 mm and there are some machines that have the size today too - the fact is that it's not that bad size - it's actually quite big and also offers a lot of possibilities - if you can consider SPLITTING when sewing big designs. You can spend a few minutes on this in the Embroidery Software. I'll show you how easy it is - no great-looking instruction, but there are great "classes" on Craftsy, for example, that you can enroll in and that are really good.
Här har jag använt en applikationsdesign och jag har medvetet valt att göra kanterna ”raw” för att de senare ska fransa lite. Jag har även här använt applikationen till ett örngott av den lite längre typen. Detta örngott fick min son så därför fick färgerna bli i blågrå nyanser.
Here I have used an appliqué design and I have deliberately chosen to make the edges "raw" for the latter to fringe a bit. I have also used the appliqué for a pillow of the slightly longer type. This pillowcase was for my son so the colors were in blue-gray shades.
Även denna design splittade jag för att sy den i 2 ”hoopings” i 240x150 mm bågen. Många Embroidery Software har en split funktion. Vissa mer eller mindre automatiskt och andra mer manuellt även om det inte behöver vara svårt.
This design was also split to be sewn in 2 "hoopings" for the 240x150 mm hoop. Many Embroidery Software has a split feature. Some more or less automatic and others more manually, although it does not have to be difficult.
Jag föredrar att göra det manuellt. Dvs själv bestämma vilka objekt som ska ingå i den omgång som ska sys som från början inte verkade kunna gå faktiskt gör det. Själv lägga till alignment lines som jag gjort själv. Men allt är ju en smak. Jag ska heller inte säga att jag är någon expert på detta men resultatet är för mig ”good enough”. Tänk på det – är du nöjd så räcker det för dig. Det är faktiskt en sak som jag lärde mig när jag för många år sedan gick på quilt kurser. Jag frågade läraren – är dessa quiltstygn OK? Vet ni vad jag fick för svar? Jo tycker du att dessa är bra och kan se på dem och tänka – de är OK, då är de det.
I prefer to do it manually. That is, to decide which items are to be included in the part that is to be sewn, which initially did not seem to be able to actually do it. Add the alignment lines myself as I have done myself. But all is a matter of taste. Nor should I say that I'm an expert on this but the result is to me "good enough". Think of it - are you are satisfied it's good enough. It's actually one thing I learned when I went to quilt classes many years ago. I asked the teacher - are these quilt stitches OK? Do you know what answer I received? If you think these are good and can look at them and think - they are OK, then they are.

Designs: fruBlomgren 

2 comments:

  1. Jeg bliver lidt forvirret.......er det dit eget design ? Tak for forklaring på at splitte broderi op, det skal jeg prøve

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej det är inte min egen design. Det finns en länk där det står applikationsdesign och den går till fruBlomgrens Etsy shop där designenen finns att köpa. Längst ner står ochså att designen är från fruBlomgren. Jag tycker definitivt att du ska prova att splitta i mitt nästa avsnitt kommer jag visa lite mer.

      Delete