Tuesday, July 4, 2017

Delicate earrings and bracelet - 1

Nu är jag kanske inte är den typen som har små obetydliga smycken. Jag gillar sådant som tar lite plats. Men ibland kan man ju göra ett litet undantag. 
Now I may not be the type who have small insignificant jewelry. I like things that take a little space. But sometimes you can do a little exception.
I helgen som var så broderade jag ytterligare ett par örhängen samt ett litet armband. Dessa är broderade med en broderitråd i polyester. Det blir inte lika stadigt som vanlig sytråd så därför har jag stärkt armbandet när det var klart. Dessutom är armband är dessutom broderade på tyll för att ytterligare ge stadga. Ni ser även att jag använt ramen med silvertejp. Såååå bra.
This weekend was so I embroidered one additional pair of earrings and a small bracelet. These are embroidered with an embroidery thread in polyester. It will not be as steady as ordinary sewing thread so I have therefore starched the bracelet when it was cut out and dry.  Notice that I once again used the frame with duct tape. Soooo good.

Armbandet undrar jag om det inte var till ett barn för det var väldigt kort, men det löser man med några små fina pärlor och lite smyckeswire samt lås.

The bracelet, I wonder if it was not for a child because it was very short, but it was solved with some small pearls and a some tiger tail and locks. 
Tror ni mig om jag säger att jag broderade detta armband som var lite drygt 13 cm långt i en 100x100 mm båge?
Do you believe me if I say that I embroidered this bracelet that was a little over 13 cm long in a 100 x 100 mm hoop?
När det gäller armbandet så ska ni inte lura er av längden. Det är alltid en idé att prova om man kan rotera designen exempelvis 45 grader. Se då gick den in i 100x100 mm bågen. Det är alltid en bra idé att använda en så liten båge som möjligt.
When it comes to the bracelet do not let you fool yourself of the length. There is always an idea to try if you can rotate the design like 45 degrees. Then it fits 100 x 100 mm hoop. It is always a good idea to use the smallest hoop possible.
Detta armband skulle ju till och med kunna användas som ett smycke runt vristen.

This bracelet would even be able to be used as a piece of jewelry around the ankle.
Facts about designs/fabrics etc:
Designs Lace Jewelry  Embroidery Online

No comments:

Post a Comment