Sunday, July 23, 2017

Underwear - 1


Det var länge sedan jag sydde underkläder och vad som fick mig att bestämma mig för att göra det var två saker. Dels att jag köpt en rosa/puderfärgad BH och hittade inga trosor. Jo, visst fanns det trosor fast betala över 300 kronor för ett par – nej tack 😊
Sedan behövde jag köpa ett antal nya, för helt plötsligt var 7 stycken bara borta… och ett par ganska ordinära kostade mellan 150-200 kronor. Tyckte det var lite dyrt… Nåja, vet ni vad det dråpliga i allt detta är? Jag kommer förmodligen spendera lika mycket pengar på att sy – jo, nu har jag ju en del tyg så där är inga nya utgifter. Dock köpte jag ju lite tyg och resår vilket gick på lika mycket som de rosa underbyxorna jag tittade på. Men då ska man ju veta att tyget kommer att räcka till flera underbyxor. Men det viktigaste av allt är att nu har jag semester och tid att sy och då ska jag roa mig (läs SY). Jag tror att det var hos June i Syskolen jag läste om SYMESTER för första gången – ett sådant bra ord 😊Här har jag lagt upp mönster och tyg för att klippa ut mina delar och nu ska ihop sömnaden börja.

It was a long time ago I sewed lingerie and what got me to decide to do it again were two things. First, I bought a pink/powder colored bra and found no panties. Well, sure, there were panties but paying over 300 SEK for a pair of panties – no thanks 😊
Since I needed to purchase a number of new, suddenly there were 7 pairs just gone ... and a couple of pretty ordinary cost between 150-200 SEK. I thought it was a bit expensive ... Well, do you know what hilarious in all this? I will probably spend as much money on sewing - well, now I have some fabric so there is no new spending for that. However, I bought a little fabric and elastic which cost me just as much as the pink panties I looked at would have. But then you should know that the fabric will suffice for several panties. But the most important thing of all is that now I have holidays and time to sew and then I'll “entertain myself” (SEW). I think it was from June in Syskolen I read about SYMESTER for the first time – such a great word 😊Here I have put the pattern and fabrics and am ready to cut out the pattern poieces and then the sewing together should start. 

Den lilla rullkniven jag beställde häromveckan var utmärkt att skära ut mönsterdelarna med. Så glad att jag hittade den. (jag ska visa er i ett kommande inlägg om lite olika tillbehör etc som jag köpt)
The little rotary cutter I ordered the other week was  excellent to cut out the pattern pieces with. So glad I found it. (I'll show you in a future post about various accessories etc that I bought)

Jag tänker sy mina trosor på min Emerald 118 som är en verklig basmaskin – inga jätteavancerade sömmar. Men å andra sidan klarar man sig bra med en liten sicksack och en trestegs sicksack. Långa tråckelstygn kan också vara bra att ha. Jag har provat med en del av de overlocksömmar som finns men jag tyckte faktiskt att den gamla hederliga sicksacken blev bättre 😊
I am going to sew my panties on my Emerald 118 which is a real basic machine – no fancy advanced seams – just basic one that go a long way. But on the other hand, you can go a long way with a straight stitch seam, zig zag and a three step zig zag. Long basting stitches can also be good to have. I have tried some of the overlock stitches which are available but I actually thought the old fashioned zigzag was better😊

Kasta inte småbitarna av tyget som blir över. De är perfekta att provsy sömmen på innan du börjar på det "riktiga tyget".
Sen skulle jag ju alltid kunnat använda overlocken men jag tycker att det är lite läskigt – förmodligen för att jag inte sytt på den lika mycket som jag borde och att det känns som om man syr fel så har man inte så mycket marginal att korrigera eftersom man klippt av tyget.  Egentligen ganska löjligt men men…. 😊
Don't throw away the scarp fabrics. That is perfect to test sew the seams before starting on the real fabric.
Then I could always been able to use the overlock but I find it a bit scary – probably because I haven't stitched on it as much as I should and it feels as if you are sewing something wrong you really cannot repair it if you’ve cut the fabric. Probably quite ridiculous but but .... 😊


Facts about designs/fabrics etc:
Pattern: Basmönster till  trosa i 2 vägs stretch  from LG SÖMNAD

No comments:

Post a Comment