Friday, July 28, 2017

Underwear - 4


Det fick bli ytterligare ett par trosor. Dessa blev jag faktiskt inte så nöjd med. Jo, modellen gillar jag jättemycket – men tyget. Missförstå mig rätt nu – tyget som sådant gillar jag - men kvaliteten på tyget som i och för sig säkert är bra med tanke på priset var lite för sladdrigt och stretchigt för att sy trosor. Kanterna rullade ihop sig hela tiden vilket gjorde det svårare än nödvändigt. Jag försökte till och med stärka tyget vilket gjorde det lite bättre 😊
It had to be another pair of panties. These, I was not really happy with. Well, I like the model very much – but the fabric. Don't get me wrong now – I like the fabric as such - but the quality of the fabric which in and of itself certainly is good considering the price was a little too flimsy and stretchy for sewing panties. The edges rolled up all the time, which made it more difficult than necessary. I even tried starching them which made it a bit better 😊

När jag ändå var i farten så sydde jag ytterligare ett par. Denna gång höll jag emot resåren ”lite på känn” medan jag sydde till skillnad från förra gången där jag nålade fast. Jag tog ut ett avstånd, måttade bort lite och sträckte resåren. Jag inser att jag faktiskt måste öva lite och den största utmaningen var att få resåren att löpa rakt längs kanten när allt ”svävade i luften” så att säga. Jag har sagt det förut och säger det igen – kasta inte restbitarna av trikå. De är jättebra att öva och prova sömmar på.

While I was on the go I sewed another pair as well. This time I stretched the elastic a bit “freehand” while sewing unlike last time where I pinned firmly. I took out a distance, measured away a little and stretched the elastic. I realize that I actually have to practice a little and the biggest challenge was to get the elastic to run straight along the edge as it "floated in the air," so to speak. I've said it before and will say it again – do not throw away the scrap pieces of the jersey. They are great to practice and try stitches on.
Sedan hade jag inte tillräckligt mycket kvar av den rosa resåren för både midja och ben så jag beslutade mig för att använda vanlig resår efter att ha läst ett blogginlägg om detta. Tala om att känna igen sig 😊 Men det var svårt att sy på snyggt men jag tror att det största problemet var att tyget var så otroligt stretchigt och sladdrigt. Jag märkte inte det förrän jag började klippa i det. Nåväl, de går väl att använda dem också 😊. De sitter i alla fall väldigt bra på och är väldigt sköna.

Then I didn’t have enough of the pink elastic left so I decided to use regular elastic after reading a blog post about this. Talk about recognizing yourself 😊. But it was difficult to sew on nicely but I think the main problem was that the fabric was so incredibly stretchy and flimsy. I didn't notice that until I began to cut into it. Oh well, they will do as well. They are in any case very good on and really comfortable.
För att piffa till dem lite så gjorde jag en rosalila rosett. Det är jättelätt att göra. Se här.
To embellish them a little bit I did a pink-purple bow. It's really easy to do. See here.
En annan sak jag provade var att istället för trestegs sicksacken, som i och för sig ger ett väldigt arbetat och fint intryck, var en vanlig sicksack. Även om trestegssicksacken är snygg så är den ett litet h-----e att sprätta upp…och jag har sprättat denna gång. Det kan jag lova er 😊
Another thing I tried was that instead of the three-step zigzag, which in and of itself gives a very clean and professional finish, was a regular zigzag. Although the three-step zigzag is neat, it is a small h--l unpicking ... and I have ripped up seams this time that I can tell you 😊

Nu får jag en idé. Kanske skulle jag behöva den där speciella resårfoten? Så ett meddelande till Pia på Symaskinsgrottan – har du en resårfot hemma? Svar väldigt fort – ska titta när jag kommer till jobbet. Nej, tyvärr. Provade 4 ställen till men ingen hade den hemma och den var restnoterad. Jaha, vad gör jag nu? Det är ju väldigt lätt att tro att en pressarfot kommer lösa alla mina problem – om det nu kan kallas problem 😊
Har jag någon annan fot jag kan använda? Jag provar mina pressarfötter för band – nej, nej, nej – det blir bara trassel och resåren vill inte löpa under foten. Då ser jag min bandkantare ni vet den där jättebreda foten. Skulle den kunna fungera? Nu går hjärncellerna på högvarv 😊 Fortsättning följer .....

Now something pops up in my head. Maybe I need that special elastic presser foot? So a message to Pia at Symaskinsgrottan – do you have an elastic presser foot? Response very fast – I will look when I get to the shop. No unfortunately. Tried 4 other places to but nobody had it at home and it was on backorder. Oh well, what do I do now? It's very easy to think that a presser foot will solve all my problems – if it can be called a problem 😊
Could I have another foot that I can use? I tried my feet for ribbons — no, no, no — it just gets tangled and the elastic would not feed under the presser foot. Then I see my bias binder presser foot you know that giant wide foot. Could it work? Now the brain cells are working really hard 😊 To be continued …..

Facts about designs/patterns/fabrics etc:
Pattern: Basmönster till  trosa i 2- vägsstretch  from LG SÖMNAD

No comments:

Post a Comment