Tuesday, August 8, 2017

How a pair of pants inspired to make a T-shirt

I slutet på sommaren brukar det alltid vara massa reor och när det är slutet på reorna så brukar man kunna fynda saker extremt billigt typ halva reapriset – I like – som man brukar säga.
Dessa byxor skulle jag nog inte köpt på normalt pris – inte för att jag inte varit lite småfrestad att köpa dem men jag har liksom en hatkärlek till orange. Men vad sjutton – för 75 kronor 😊 Jag kan säga att bilden visar den orange färgen mer som röd men det är tyvärr enbart på bilden. Tyvärr har jag inte haft turen med mig när det gäller färgen i fotona.
By the end of the summer there are always mass sales and when it's the end of the sales period, you can usually find things extremely cheap type half sales prize - I like - as you usually say.
I would probably not have bought these pants at normal price - not because I had not been a bit tempted buying them, but I have a hate-love relation to orange. But what the ….. - 75 SEK 😊 Unfortunately the orange in the photo is more red than it actually is. I have not had any luch with colors this time in the photos.
Sedan lyckade jag även hitta några enkla t-shirts för en billig peng och bland dem en vit och en svart. Dessutom fanns det Tildatyger för halva reapriset – jag som ni ser så har det varit en jobbig sommar 😊. Men bland Tildatygerna fanns ett orange tyg och efter som det också var lite speciellt i mönstret så tänkte jag att jag kunde kanske sy en t-shirt med några applikationer i orange.
Then I also managed to find some simple t-shirts for a cheap money and among them a white and a black. In addition, there were Tilda fabrics for half the sale price - I, as you can see, have had a busy summer 😊. Among the Tilda fabrics there was an orange fabric and as it was a bit special in the pattern, I thought maybe I could sew a t-shirt with some orange appliqués.
Nu ska jag säga att jag nästan brutit ihop på denna t-shirt. Nej, nej inte så att sömnaden strulade men det har varit totalt omöjligt att ta några bra kort. En dag sken solen alldeles för mycket, en annan dag hade himlen öppnat sig. Så jag har försökt att ta kort inomhus och sent på kvällen. Men nu ger jag upp så här få det bli. Visst är livet härligt – ja detta var menat lite som ironi men visst är livet härligt på riktigt när man kan tillbringa dagarna på sin semester med att sy och brodera. Det är väldigt avkopplande.
Now I will say that I nearly broke down on this t-shirt. No, no, not that the sewing was messed up but it has been totally impossible to take any good photos. One day the sun was shining to much too much, another day the sky opened and it was just tons of rain coming from the sky. So I've tried to take photos indoors and late in the evening. But now I'm going to leave it as it is. Sure, life is great - yes, this was a bit like irony, but it's true that life is great when you can spend the days of your holiday sewing and embroidering. It is very relaxing.

Jag har gjort denna t-shirt på ett lite speciellt sätt. Framsidan är i det närmaste helt neutral det är bara det lilla märket som säger ”Life is great” som sitter på ena höften.
I have made this t-shirt in a little special way. The front is almost completely neutral. It's just the small patch that says "Life is great" sitting on one hip.

Baksidan däremot har jag fokuserat på och där har vi en fjärdedels applikationsrundel på axeln. Jag har matchat axelsömmen genom att använda en pappers mall för positionering.

On the other hand, I have focused on the back and there we have a quarter of appliqué circle on the shoulder. I've matched the shoulder seam using a paper template for positioning.

Sedan har jag matchat in en halvcirkel mot sidsömmen vid andra höften. Jag tycker att det är lite roligt att göra saker som inte är så självklara eller uppenbara i sin placering. Applikationerna kan ni hitta här. Märket ingår i en T-shirt challenge på en Facebook klubb jag är med i.
Then I have matched a half circle against the side stitched at the other hip. I think it's fun to do things that are not so obvious or obvious in their placement. The appliqués can be found here. The patch is part of a T-shirt challenge at a Facebook club I’ve joined.

Facts about designs/fabrics etc:
Designs  fruBlomgren Facebook club for the T-shirt challenge and BIG DESIGN PACK - APPLIQUÉ CIRCLES from fruBlomgren 

4 comments:

  1. excellent idea you are very talented

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you very much I am glad you like it

      Delete
  2. Du har gjort det igen! Så snyggt, trots att kanske jag inte heller är någon älskare utav orange,men i detta fallet så! Och hit hittade också en massa Tildatyger från rean, så tack för tipset! / Immi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Immi och stackars dig har jag lurat dig i fördärvet igen :-)

      Delete