Sunday, August 27, 2017

Reflectors - 2


To glitter like the stars in the dark 😊 How did I then make a reflector from this little cat head?
Att glittra som stjĂ€rnor I mörker 😊 Hur gjorde jag dĂ„ en reflex av det lilla katthuvudet?

Till att börja med behöver du följande material:  
o   Tjockare Ullfilt
o   Bomullstyg
o   ReflexvĂ€v
o   Vliesofix (valfritt)
o   Tjockt vattenlösligt mellanlĂ€gg av plastvariant
o   Rivbart mellanlĂ€gg – jag har varlt Madeira E-Zee Cotton Soft
o   Design: Reflector Cat (den finns med en liten ögla för upphĂ€ngning – jag sydde dock utan för att Ă€ven kunna anvĂ€nda den som brosch)

I started by picking up the following materials.
o   Thicker wool felt
o   Cotton
o   Reflector fabric
o   Vliesofix (optional)
o   Thick water-solublestabilizer -  plastic version
o   Tear Away stabilizer – I used Madeira E-Zee Cotton Soft
o   Design: Reflector Cat (it is available with a small loop for hanging - I did however sew it without the hanger being able to use it as a brooch)
Men allra först började jag med att plocka in designen i Mitt Embrilliance Essential Software. HÀr Àr orginalet.
But first of all, I began to open the design in My Embrilliance Essential Software. Here is the original.
Avsikten nu Ă€r att prova och se hur de fĂ€rger pĂ„ tyg och trĂ„d jag tĂ€nkt ser ut – nĂ„ja helt exakt kan jag ju inte se men jag kan i alla fall fĂ„ en bra bild av det. Vet ni det Ă€r ganska lustigt jag tror faktiskt aldrig jag till 100% följt de exakta trĂ„dfĂ€rger som ofta följer med ett broderi. Jag vet att nĂ€r jag började brodera sĂ„ hade jag en vĂ€ninna som alltid var tvungen att köpa exakt den dĂ€r rosa fĂ€rgen Ă€ven om hon hade en som var vĂ€ldigt nĂ€ra. Jag tycker lite av charmen Ă€r att vĂ€lja sjĂ€lv. Sen mĂ€rker jag ju att jag alltid dras till vissa av mina favoritfĂ€rger.
The intention is now to try and see how the colors of fabric and thread I planned to use would look like - I cannot see exactly, but I can at least get a good picture of it. Do you know it's quite funny I actually never believe I've 100% followed by the exact thread colors that often come with an embroidery. I know that when I started embroidering, I had a friend who always had to buy exactly that pink color even though she had one that was very close. I think some of the charm is choosing yourself. Then I notice that I'm always drawn to some of my favorite colors.

Om jag tex Àndrade fÀrg pÄ ögonen sÄ blev det sÄ hÀr. Det gjorde att jag faktiskt bestÀmde mig för att ha turkosa ögon istÀllet för de gröna. Eftersom jag valt ett ljusgrÄtt tyg och ett mörkt antracitgrÄ filt sÄ tror jag att turkos blir riktigt snyggt till.
If, for example, I changed the color of my eyes, this would be the case. That made me actually decide to have turquoise eyes instead of the green ones. Since I chose a light gray fabric and a dark anthracite gray felt, I think turquoise will be really nice.

Vet ni hur ni plockar in en fĂ€rg pĂ„ en applikation i Embrilliance Essentials? Det Ă€r jĂ€ttelĂ€tt. Markera den fĂ€rgen som Ă€r ”placeringslinjen”. Du kan behöva klicka pĂ„ appliquĂ© och sedan vĂ€lja appliquĂ© position under Style. DĂ„ kommer du Ă€ven fĂ„ upp en del val under Fabric View och dĂ„ kan du vĂ€lja Simulated och den fĂ€rg du har pĂ„ trĂ„den blir dĂ„ en slags bakgrund. HĂ€r hade jag en mörkt grĂ„ och dĂ„ blir resultatet som till vĂ€nster, medan om jag klickar pĂ„ fĂ€rgen i properties och vĂ€ljer en mellangrĂ„ sĂ„ blir det sĂ„ hĂ€r som till höger. 
Do you know how to pick a color on an appliquĂ© in Embrilliance Essentials? It's really easy. Select that color as the "placement line". You may need to click appliquĂ© and then select appliquĂ© position under Style. Then you will also get some choices under Fabric View and then you can choose Simulated and the color you have on the thread will then become a kind of background. Here I had a dark grey, and then the result is that on the left, while if I click on the color in the properties and select a medium gray it will be like this like on the right.

Sedan gör jag samma sak med placeringslinjen för reflextyget och vÀljer hÀr en ljust grÄ fÀrg för att simulera reflextyget.
Then I do the same thing with the position line of reflector fabric and choose here a light gray color to simulate the reflector fabric.

Nu ser jag dessutom att det blir vÀldigt fint med de turkosblÄ ögonen.
Now I see that it looks very nice with the turquoise blue eyes.

SÄ fiffigt och enkelt kan man anvÀnda Embrilliance för att göra en snabb pre-view av fÀrgval bÄde pÄ tyg och trÄd.
So clever and easily, you can use Embrilliance to do a quick pre-view of color selection on both fabric and thread.

DÀrefter sÄ kan man spara sin design och en annan sak jag tycker Àr fenomenalt bra Àr att kunna printa ut ett blad av alla steg med respektive fÀrg. Beroende pÄ den maskin man har kanske inte exakt vilken del som avses kommer upp och en del maskiner visar inte heller vilken trÄd etc. Allt detta styrs i preferences.
Then you can save your designs, and one other thing I think is phenomenally good is being able to print out a sheet of all the steps with each color. Depending on the machine you have it may not be exactly what some referred to come up and some machines do not show the correct color of thread etc. All of this is controlled in preferences.

NÄvÀl jag börjar att spÀnna upp det vattenlösliga mellanlÀgget i en liten 100x100 mm bÄge.
Well I start to hoop the water soluble stabilizer is in a 100 x 100 mm hoop.

DÀrefter lÀgger jag pÄ ett lager rivbart mellanlÀgg och sedan det grÄ bomullstyget.
Then I put on a layer of tear away stabilizer and then on top of that the grey cotton fabric.

Sedan sÀtter jag bÄgen i maskinen och skjuter in ett lager rivbart mellanlÀgg under bÄgen.
Then I put the hoop in the machine and slide in a layer of tear away stabilizer under the hoop.

Jag syr den första placeringslinjen. Nu har jag valt att lĂ€gga pĂ„ tyget redan frĂ„n början sĂ„ egentligen behöver jag inte sy nĂ€sta linje sĂ„ det vĂ€jer ni sjĂ€lva. Sedan sys placeringslinjen för reflextyget.  HĂ€r kan ni vĂ€lja om ni vill ha Vliesofix emellan.
I sew the first placement line. Now I have chosen to put on the fabric from the beginning so really I don't sew the next line but you do as you please. Then the placement line for reflective fabric is sewn.  Here you can choose if you want to use the Vliesofix or not.

LÀgg nu pÄ Reflextyget och sy fast det. Jag gjorde ett litet misstag och klippte inte efter det att langettsömmen var sydd vilket gjorde att jag fick klippa runt ögonen efter att de var sydda. Men klipp runt den sydda kanten sÄ kommer ni fÄ ett Ànnu bÀttre resultat Àven om jag tycker att mitt blev riktigt bra ÀndÄ.

Now put on the Reflector fabric and sew it. I made a small mistake and did not cut after the ladder appliqué seam was made, which meant that I had to cut around the eyes after they were sewn. But do cut the fabric before and you will get an even better result although I think mine was really good though.

NĂ€r kattansiktet Ă€r sytt tar man bort bĂ„gen frĂ„n maskinen, men ta inte bort nĂ„got ur sjĂ€lva bĂ„gen. Om du inte klippt reflextyget lĂ€ngs den sydda linjen gör det nu. GĂ„ sĂ„ nĂ€ra ögonen du kan. 
When the cat face is sewn you remove the hoop from the machine, but don't take anything away from the hoop. If you have not cut the reflector fabric do it now. Cut as close to the eye as you can.

LÀgg nu pÄ en bit filt pÄ baksidan och sy fast det med nÀsta söm som syr fast baksidan, i detta fall den tjocka filten.

Now put on a piece of felt to the back and sew it with the next stitch that fastens the back fabric, i.e. the thick felt.

Riv bort det rivbara mellanlÀgget mellan tyg och det vattenlösliga mellanlÀgget och filten och det vattenlösliga mellanlÀgget pÄ baksidan. LÀgg gÀrna bÄgen pÄ ett underlag och hÄll emot lite med fingret sÄ inte det vattenlösliga mellanlÀgget gÄr sönder.

Tear away the tear away stabilizer between the fabric and the water soluble stabilizer and the felt and the water-soluble stabilizer on the back. Put the hoop on a flat surface and hold a little with your finger so the water soluble stabilizer does not break.

Klipp sedan bort det grÄ tyget lÀngs linjen pÄ framsidan.
Then cut away the grey fabric along the line on the front.

MÄlet Àr att vi nu ska sy satinsömmen runt sjÀlva kattansiktet och att det ska sys dels pÄ det vattenlösliga mellanlÀgget men Àven ha ullfilten som backing pÄ undersidan.
The goal is to sew the satin seam around the cat face and that it will sew on the water-soluble stabilizer to have a clean edge but still have the wool felt as the backing underneath.

NÀr allt Àr sytt sÄ tar man bort allt ur bÄgen. Riv bort plasten runt satinsömmen och klipp sedan runt satinsömmen med ca 2 mm avstÄnd sÄ att det blir en smal filtkant runt hela ansiktet. Har du anvÀnt samma fÀrg pÄ trÄden som filten sÄ kommer det i princip inte synas nÄgot.
When everything is sewn you remove everything from the hoop. Tear off the plastic around the satin seam and then cut around the satin seam with approx. 2 mm spacing so that it becomes a narrow felt edge around the entire face. Have you used the same color on the thread as on the felt it will basically not be visible.

DÀrefter Àr det bara att sÀtta en sÀkerhetsnÄl pÄ baksidan eller sy fast ett snöre i filten pÄ katthuvudet.
Then it is just to put a safety pin on the back or sew a piece of string in the blanket on the cats head.



Facts about designs/fabrics etc:
Fabrics used: thicker wool felt, Tilda quilting cotton fabric and reflective fabric
Embroidery Software from Embrilliance used to check colors etc.

1 comment:

  1. Tack Lotta för din medverkan idag pÄ Visa och BerÀtta mÄndag!!Bambi

    ReplyDelete