Friday, October 27, 2017

Sewing Festival October 2017 – part 1

Som jag längtat ända sedan i februari i år och så var det då äntligen dags. Hade tagit en semesterdag för att riktigt njuta av atmosfären. Det var regnigt ute men vad spelar det för roll. Nu skall inspiration insupas och jag tänker som vanligt dela med mig av mina intryck. Naturligtvis är det färgat av vad jag gillar så det får ni stå ut med 😊
I have longed for this day since February this year, and now it was finally time. I had taken the day off to really enjoy the atmosphere. It was rainy outside but what does it matter? Now inspiration will be gained and I will as I have done for the past years share my impressions. Of course it's “colored” by what I like so you'll have to accept that 😊
Även om klockan bara var några minuter över 10 när jag kom in så var det redan en del folk där och det första jag gjorde när jag kom in var att ta en tur runt och se vad som fanns. Jag hade ju läst om att det skulle vara många fler utställare i år. Jag vet inte om det kändes så men lite rörigt var mitt intryck. Nu ska jag berätta en sak - jag gillar struktur och ordning och lite stil 😊 Det gör att jag gärna handlar hos sådana affärer. Därför ska jag börja denna berättelse med ett besök hos min stora favorit bland utställarna och 10 poäng av 10 möjliga i år igen. De misslyckas aldrig och de är så gulliga och trevliga. Idag när jag stod där kom en dam förbi och lämnade en liten present ”för att ni är så gulliga och trevliga” som hon sa. Det säger lite samt att det nästan alltid är jättemycket folk där. Ja ni kan väl säker gissa vilka jag menar – Tyger & Ting.
Even though the clock was only a few minutes over 10 when I entered, there were already a lot of people there and the first thing I did when I came in was to take a trip around and see what was there. I had read that there would be many more exhibitors this year. I do not know if it felt so but a little messy was my first impression. Now I'll tell you something - I like structure and order and a little style 😊 It makes me happy to shop at such shops. Therefore, I will start this report with a visit to my big favorite among the exhibitors and 10 points out of 10 possible this year again. They never fail and they are so cute and nice. Today when I stood there a lady passed by and left a small gift "because you are so cute and nice" as she said. It says a bit and that there are almost always a lot of people there. Yes, you can probably guess what I mean – Tyger & Ting.
Som alltid är delas monter uppdelad i färger och teman. Bara det gör att det ser välordnat ut och det är alltid snyggt och prydligt.
As always, the booth is divided into colors and themes. Just that makes it look well-organized and it's always neat and tidy.
Jag tänkte börja med att visa er julhörnan. Rött, tomtar, snögubbar, amaryllis, hjärtan, änglar och julgranar mm. 
Titta och njut. Många av julmönstren är gjorda av Solbritt & Maria. Ni får titta på DEN HÄR SIDAN så hittar ni mönstren.
I am going to start by showing you the Christmas corner. Red, santas, snowballs, amaryllis, hearts, angels and Christmas trees etc. 


Look and enjoy. Many of the Christmas patterns are made by Solbritt & Maria. 

You can look at THIS PAGE to find the patterns.

Jag är väldigt fascinerad över DERAS 3 D KULA. Denna gång fanns den uppsydd i flera färgställningar. Så snygg – nästan snyggare i verklighet.

I am very fascinated by THEIR 3 D BALL. This time it was sheltered in several color settings. So handsome - almost prettier in reality.

MOSAIKHJÄRTAT är också en fantastisk kreation och fanns också uppsydd  i två färgställningar.
THE MOSAIC HEART is also a wonderful creation and was also set in two color settings.

Den tuffa och snygga kudden har jag beundrat flera gången och den tål att visas igen. Titta bara på färgsättningen och kompositionen av tyger och färger.

I have admired the tough and stylish pillow several times and it is easy to show again. Just look at the color scheme and the composition of fabrics and colors.
Den snygga bonaden eller kanske är det EN DUK MED EN ROSETT. Jag tror fakktiskt att det ska vara ett paket med fin inslagning och en etikett fanns uppsydd i rött och i grått.
The nice wall hanging or maybe it's a TABLE RUNNER WITH A BOW. I think that it should be a package with a  nice wrapping and a label. It was set in red and gray.

Den röda köpte jag mönster och tyg till.

For the red one I bought patterns and fabrics.
Sedan fanns det så fina väskor uppsydda. Jag fastnade för den lilla svarta förvaringsväskan som är perfekt att ha runt halsen och ha med sig när man bara behöver hålla redan på ex pass, telefon och pengar. MÖNSTRET KAN NI SE HÄR.


Then there were so many nice bags. I really fell for the little black storage bag that is perfect to have around your neck around and bring when you just need to hold on for example pass, phone and money. YOU CAN SEE THE PATTERN HERE.
Den väskan blev det mönster och tyg och vadd till.
The pattern and fabric and batting for that bag “followed” me home as well.

Men även de andra väskorna var riktigt snygga.
But the other bags were also really nice.
En bonad med stjärngossar låg på bordet med tyger – det kanske är en svensk företeelse i samband med Lucia. Mycket söt i alla falla i grått och vitt.
A bunch of “stjärngossar” lay on the table with fabrics - it might be a Swedish phenomenon in connection with Lucia. Very cute in gray and white.
Lila duk med tyger.
Purple table runner with fabrics.
En duk med plustecken och rutor i riktigt glada färger och sen svart 😊
A table runner with plus signs and squares in really happy colors and some black 😊
Vid sidan om montern hängde ett par stora quiltar, bland annat denna….
Next to the booth hung a couple of big quilts, including this ....
…och denna. Synd att jag inte tänkte på att gå närmare och ta detaljbilder. De är verkligen underbara.
... and this one. Too bad I did not think about going closer and taking detail pictures. They are really wonderful.
Visst längtar man till jul när man ser den grå vita bonaden med tomten och renarna. Snyggt!!
Sure you long for Christmas when you see the gray and white wall hanging with Santa and reindeer. Neat !!
Jag hoppas att ni njutit av dessa vackra bilder och jag rekommenderar verkligen ett besök i Tyger & Tings monter – ni blir inte besvikna.
I hope you’ve enjoyed these beautiful pictures and I really recommend visiting the Tyger & Tings booth - you will not be disappointed.
Facts
Pictures taken at the booth of Tyger & Ting at the Sewing Festival in Älvsjö Stockholm Sweden October 26 2017
For SOLBRITT & MARIA patterns click here

4 comments:

  1. Lovely, lovely things Lotta. Look forward to Episode 2?

    ReplyDelete
  2. Es war bestimmt so toll auf dem Nähfestival. So gerne wäre ich mit dir zusammen dort gewesen.
    Liebe Grüße
    Tatjana

    ReplyDelete