Tuesday, November 7, 2017

Christmas cards – 1

Förr om åren brukade jag alltid göra mina egna julkort. Ofta var de broderade antingen helt i tyg eller i ett kort med en passepartout eller en Lace design på ett kort. Ett år broderade jag DISKTRASOR och skickade som julklapp.
In the past years, I always used to make my own Christmas cards. Often, they were embroidered either entirely in fabric or in a card with a mat or a Lace design on a card. One year I embroidered DISHCLOTHS and sent as a Christmas card.

Men de senaste 3 åren så har det inte blivit så många julkort. Dels för att det mesta är digitalt nuförtiden och sen skickar man inte så mycket kort längre. Men det är kul att göra kort så i år ska jag i alla fall göra några stycken och jag har bestämt mig att göra dem ITH inspirerad av en hög kort jag hade liggande. Jag kommer att visa er hur jag stygnsatte dem i Embrilliance Stitch Artist i ett senare inlägg.
But the last 3 years, it has not been so many Christmas cards. Partly because most of it is digital these days and then we and others do not send so many card anymore. But it is fun making cards so this year I’ll do a few pieces and I have decided to make them ITH inspired by a pile of cards I had lying around. I will show you how I digitized them in Embrilliance Stitch Artist in a later post.
Detta julkort är broderat på ett lite grövre LINNETYG med tydliga trådar och kanterna är fransade. Jag har även piffat till det med glitter.
This Christmas card is embroidered on a more structured LINEN FABRIC with visible threads and the edges are fringed. I've also embellished it with glitter. 
Så här såg det ut innan jag målade decoupagelim i stjärnorna och strödde över glitter. Sedan är det bara att låta det torka och blåsa bort överflödigt glitter,
This is how it looked before I painted decoupage glue in the stars and sprinkled over the glitter. Then just let it dry and blow off any excess glitter.
Baksidan är helt ren.
The back is completely clean.

Texten lade jag till genom att använda mig av Embrilliance och BX fonter. Dessutom gjorde jag så att jag infogade name drop-funktionen som jag BERÄTTADE OM I DETTA INLÄGG.
I added the text using Embrilliance and BX fonts. Moreover, I used the the name drop function that I WROTE ABOUT IN THIS POST to insert the text.

Visst blir det fint? Ängelns ansikte har jag broderat med den tråd som jag berättade om att jag använder för ansiktet I DETTA BLOGGINLÄGG. Håret broderade jag med vit 30 wt bomullstråd. Jag tycker det blev jättefint.
Sure it will be fine? The Angel's face, I have embroidered with the thread that I told you about that I use for the face IN THIS BLOG POST. I  embroidered the hair with white 30 wt cotton thread. I think it looks really nice.

Ängeln är från en FACEBOOK KLUBB jag är med i och jag har, istället för att göra ängeln fylld som den egentligen var, bara broderat den platt och skippat linjen som sydde fast baksidan.
The Angel is from a FACEBOOK CLUB I’m in and I've, instead of doing the Angel filled which it was, just the embroidered it flat and skipped the line for the back.

Facts about designs/fabrics etc:
Designs  fruBlomgren in her Facebook club
BX font from Jolson’s Designs 631 Jeans Font Satin
Main Fabric from IKEA – linen fabric AINA
Software used for this project: Embrilliance and Stitch Artist (I have SA 3)

No comments:

Post a Comment