Monday, November 6, 2017

Faces and threads

Det var väl en udda rubrik, eller hur? Men faktum är att det är två saker jag ägnade en stor del av min tid åt i söndags. Dels så la jag en ansiktsmask  - det är skönt och avslappnande. Men sedan så broderade jag också en hel del ansikten. Jag hade också en massa lösa trådar som behövde knytas samman eftersom jag också skulle stygnsätta ett julkort ITH och det löstes också. Håret på detta ansikte är en massa lösa trådar som är en del av mina julkort som ni ska få se i några kommande inlägg. Ja, egentligen är faktiskt allt sådant som jag använt till mina julkort 😊

It was an odd title, right? But the fact is that there are two things I spent much of my time with last Sunday. On the one hand, I put on a face mask - it's nice and relaxing. But then I also embroidered a lot of faces. I also had a lot of loose ends that needed to be tied together as I would also digitize a Christmas card ITH. I managed to do that as well. The hair on this face is a lot of loose ends that are a part of my Christmas cards as you will see in some future posts. Well, actually everything in the photo is what I used for my Christmas cards 😊
Trådfärg till ansikten är inte helt lätt, de ska vara lagom persikefärgade/hudfärgade och gärna matta. Vanliga brodyrtrådar är ofta blanka och därför så tänkte jag visa de trådar jag har och använder. Tyvärr blir trådarena lite mer färgrika än de i verkligheten är så titta på dem i verklighet för att avgöra om färgerna är vad du vill ha till ansiktfärg.
Thread color for faces is not easy, they have to be just the right peach/skin color and preferably matte. Ordinary embroidery threads are often shiny and therefore I thought I'd show the threads I have and use. Unfortunately the threads are bit bit more colorful than they actually are in real life, so check them out in real life to see the colors.
Den stora rullen fick jag av en god vän 😊 det är Madeira Frosted Matt i färgen 7941 (som kallas baby skin).
The big spool was given to me by a good friend 😊 and it is Madeira Frosted Matte color 7941 (known as baby skin). 
Innan jag fick den så använde jag Gütermans all purpose tråd i färgen CA02776 - den till vänster på bilden. Faktiskt riktigt, riktigt bra tycker jag. Man får det där matta porslinsfärgade tonen. Sen har jag hittar två trådar av märket Mettler Seralon som jag också tror ar en typ vanlig sytråd. Här är två färger en lite mer persikofärgad col 1168 - till höger på bilden.
Before I got that I used (and still do) Gütermann’s all-purpose thread in the color CA 02776 - the one to the left in the photo. Actually really, really good I think. To get that matte porslin color tone. Then I found the two threads of the brand Mettler Seralon which I also think is a type regular sewing thread. Here are two colors a little more peachy col 1168 - to the right in the photo.
Sedan finns en lite mer rosafärgad col. 0097 också den av märket Mettler Seralon - till vänster på bilden. Samt att jag även köpt en ekologisk bomullstråd på Stoff och Stil som är puderfärgad och har nummer 18072 - till höger på bilden.
Then there's a little more pinkish Col. 0097 also of the brand Mettler Seralon  - to the left in the photo. I have also bought an organic cotton thread at Stoff & Stil  that is powder colored and has number 18072 - to the right in the photo.
Här ser ni ett ansikte på en sak jag broderat. Ni ska få se mer av den i ett kommande inlägg.
Here you see a face on one thing I embroidered. You'll get to see more of that in a future post.
Facts about designs/fabrics etc:
Design  from fruBlomgren’s Facebook Club

No comments:

Post a Comment